Důvodem omezení provozu byl nedělní zkrat v takzvané serverovně, který ochromil provoz všech aplikací a databází nezbytných pro výkon agend. „Od včerejšího rána jsme museli dočasně uzavřít budovu Nového magistrátu,“ informoval tajemník Magistrátu města Liberce Marek Řeháček.

„Historickou radnici jsme sice ponechali otevřenou, ale úředníci nemohli běžné agendy vykonávat, neboť nikdo z nich nemá přístup na síť ani k běžně používaným aplikacím,“ vysvětlil tajemník pro veřejnost nepříjemné následky.

Nefungovaly ani telefony

Kvůli problému, který se podařilo správcům informační soustavy vyřešit kolem jedenácté hodiny dopolední, se na magistrát nebylo možné ani dovolat. „Potřebovala jsem hned brzy ráno zjistit nějaké informace, ale na magistrát se mi nepodařilo dovolat. Telefonní ústředna byla mimo provoz,“ postěžovala si Deníku jedna z obyvatelek Liberce, které výluka způsobila problémy.

Mimo provoz zůstaly kvůli zkratu naprosto všechny součásti informačního systému, který liberecký magistrát využívá.

Hasiči zabránili horším následkům

Drobný požár v areálu serverovny nahlásil automatický zabezpečovací systém v neděli krátce před tři čtvrtě na devět večer. „Na místo ihned dorazila zásahová jednotka hasičů, díky které nedošlo k žádnému významnému rozšíření požáru. Bohužel však došlo k poškození elektroinstalace, a tím pádem také k výpadku veškerých systémů,“ vysvětlil tiskový mluvčí magistrátu Martin Korych. Jak dodal, přesná příčina závady na napájení by měla být známa během dnešního dne.

Podle mluvčího událost nezpůsobila žádné vážnější problémy, například poškození nebo ztrátu dat, ale poukázala na slabé místo v napájení serverovny. „Poměrně banální příhoda vyřadila ze služby jak primární, tak i záložní zdroj napájení. Jednáme se správcem sítě o efektivnějším zajištění alespoň omezeného provozu v podobných případech, což ovšem nebude snadné technicky vyřešit,“ poznamenal Martin Korych.

Výpadek nastal na počátku prázdnin, kdy magistrát svým klientům vydává větší množství pasů a občanských průkazů. Magistrát proto během výluky zajistil krizový provoz agendy dokladů.

„Každý, kdo přišel na magistrát s cílem získat cestovní doklad, mohl zavolat na mobilní telefonní číslo vedoucí správního odboru, která jednotlivé případy řešila,“ konstatoval tajemník Marek Řeháček.

I když prvotní prognózy hovořily o tom, že magistrát zůstane kvůli nehodě zavřený po celé pondělí, nakonec se podařilo obnovit napájení serverů ještě v dopoledních hodinách a po půl dvanácté již všechna pracoviště fungovala bez omezení.