Na vysoké škole v Žitavě už mají auta s motory, kterým stačí k pohonu slunce a voda. Studenti tak jezdí prakticky zadarmo, o čemž si běžní řidiči mohou nechat jen zdát.

„Bohužel to jsou pouhé modely,“ komentuje techniku budoucnosti diplomovaný inženýr Hartmut Paetzold. Na stole však některé elektromobily uhánějí úctyhodnou rychlostí. „Záleží, jak dlouho byla sluneční baterie vystavena záření a nakolik došlo k rozkladu vody na kyslík a vodík pro akumulátor. Až studenti naměří potřebný proud a napětí, mohou si spočítat výkon a tedy i vzdálenost, jakou může auto ujet. A podobně by to mohlo být někdy v budoucnosti i u opravdových automobilů,“ doufá učitel.

Za kolik let by to mohlo být si netroufá odhadnout. Faktem je, že žitavská Hochschule má velké ambice a vazby na německé automobilky i na mladoboleslavskou Škodovku. „S českou továrnou jde o smlouvu při přípravě studentů pro kombinované technické obory. Například strojírenství a elektrotechnika. Je to navíc příprava mladých lidí ve spojení s praxí v budoucí mateřské firmě. Dualita působí pozitivně jak při vědeckém studiu, tak při uplatnění studentů ve firmě,“ zdůraznil Paetzold.

Na žitavské vysoké škole už se připravuje řada budoucích inženýrů, kteří část studia absolvují na Technické univerzitě v Liberci a část na Hochschule Zittau. Na exkurze do laboratoří v Žitavě dojíždí také studenti některých libereckých středních škol.