První zimní prověrku mají silničáři za sebou – a dopadli úspěšně. Přestože zima ještě naplno neudeřila, bojovat museli s ledovkou, sněhovými jazyky a silným větrem.

„V neděli vyrazili silničáři do terénu již ve čtyři hodiny ráno a připravili vozovky na bezproblémový denní provoz. Pokud řidiči sundali nohu z plynu a jeli opatrněji než normálně, žádné nebezpečí jim na silnicích II. a III. třídy Libereckého kraje nehrozilo. Přispěl k tomu zejména fakt, že se silničářům podařilo naplnit sklady posypové soli a interních materiálů ještě před příchodem zimy," konstatovala mluvčí Krajské správy silnic Libereckého kraje Daniela Daníčková.

Právě posypových materiálů mají silničáři k dispozici maximum – na rozdíl od jiných krajů je totiž kopcovité Liberecko mimořádně náročné na zimní údržbu. Jen letos bude na zmírňování následků zimy sloužit 12 000 tun soli a cca 40 000 tun inertních materiálů, zejména písku a kamenné drti. To je například dvakrát tolik, než kolik měli silničáři k dispozici v roce 2008.

Připraveny jsou i posypové vozy s radlicemi. Jen na tisícovce kilometrů se silnice budou udržovat pouze solí a pluhováním.
„O víkendu vyjelo 23 posádek sypačů opatřených radlicí, není ale problém jejich počet navýšit podle potřeby.

Jsme na to dobře připraveni," potvrdil Jan Bergler, generální ředitel Silnic LK, které provádějí konkrétní výkon technické údržby a provozují například vozový park sypačů, fréz a dalších technických vozidel.

Čtěte také:

Právě uplynulý víkend poprvé prověřil akceschopnost loni založené akciové společnosti Silnice LK, která je krajskou správou silnic řízena.
„Na základě předpovědi jsme měli před víkendem připraveno v pohotovosti 11 sypačů, během dne se ale situace zhoršovala.

Tušili jsme problémy v horských oblastech, kam jsme začali vyjíždět od 6. hodiny ranní," prozrazuje hlavní dispečer zimní údržby Krajské správy silnic Libereckého kraje Pavel Pospíšil.

„Naštěstí díky dobré spolupráci se Silnicemi LK se podařilo navýšit počet sypačů v terénu o dalších 10 v sobotu a na 12 v neděli," dodává. Rychlá reakce byla potřeba.

Největší problémy zaznamenali silničáři na Frýdlantsku a Novoborsku, kde na některých úsecích foukal v sobotu vítr tak silně, že po prohrnutí silnice a ošetření vozovky vítr znovu sněhový jazyk na komunikaci vytvořil, když na ní z okolních zasněžených pozemků nafoukal spadaný sníh.

Měli byste vědět:

„Díky dobré práci posádek údržby silnic ale námraza žádné větší komplikace nezpůsobila," dodává Daniela Daníčková. Pověsti silničářů neprospívá často přehnaně kritické mínění veřejnosti, která s oblibou na silničáře svaluje vinu za dopravní nehody a neprůjezdnost některých úseků. Silničáři se ale brání ujištěním, že v jejich silách není následky zimy odstranit, ale pouze zmírnit.