Rychlíky na Pardubice a osobní vlaky do Staré Paky budou tudy jezdit dál. Chránit je bude improvizovaný tunel, který stavebníci postaví jen pro dobu bourání mostu.

„Stálo to trochu přemýšlení vymyslet, jak to udělat, aby při bourání nic nespadlo na trať. Nakonec jsme se rozhodli, že celou trať zabedníme. Postavíme nad tratí malý tunel,“ vysvětlil spolumajitel firmy Brex Zdeněk Koch, odborník na dopravní stavby.

Dolů půjde celý most, a práce by neměly trvat déle než 3 týdny. „Znám most od roku 1980, kdy jsme dělali první technickou prohlídku. Jeho stav se od té doby moc nezměnil,“ podotkl Zdeněk Koch. „Místy byla odhalená výztuž, někde byl zkorodovaný. Před několika lety město dokonce uvažovalo o tom, že jej opraví,“ dodal.

Jelikož byl materiál Radou města schválen, odbor technické správy veřejného majetku bude pokračovat v přípravách vybudování lávky v místě dnešního mostu, což obnáší zpracování projektové dokumentace, podání žádosti o stavební povolení a zařazení investiční akce do plánu na rok 2010.

Jak doplnil, zatím nehrozí, že by některé části mostu mohly samy od sebe odpadnout. Lidé už ale přes něj chodit nesmějí. Firma most oplotila a opatřila cedulí se zákazem vstupu. „Teď není nutné, abychom stavbu nějak hlídali. Ale až začnou demolice, bude pro lidi nebezpečné, když budou chtít tudy chodit. Budeme muset staveniště zabezpečit,“ upozornil Zdeněk Koch.

Obyvatelé Doubí a Pilínkova, které most spojuje s okolním světem, ale především i s přírodou a průmyslovou zónou, sepsali proti bourání mostu bez náhrady petici. Tu podepsalo 1282 lidí. Požadovali, aby město postavilo na místě strženého mostu aspoň lávku pro pěší.

Tlak obyvatel obou čtvrtí přiměl nakonec vedení radnice problémem se zabývat. Radní 20. října schválili záměr postavit nad železniční tratí lávku pro pěší a cyklisty. Projekt ovšem přechází do příštího kalendářního roku, takže je otázkou. Návrh ještě musí schválit městské zastupitelstvo 29. října.

„Bydlím v Doubí řadu let. Dětství jsem prožila v Pilínkově. Je smutné, že nebýt petice, byl by most zbourán bez náhrady. Je smutné, že se lidé nemohou spoléhat na své zastupitele, že budou jednat v jejich zájmu,“ řekla signátorka petice Dana Jadrná.

Kolik lidí chodí přes koleje? Byli jsme tam!

Liberec - Na vlastní oči jsme se jeli v pátek 23. října přesvědčit, kolik lidí bude během necelé hodiny potřebovat přejít po mostě mezi libereckými čtvrtěmi Doubí a Pilínkov. Most, proti jehož zbourání podepisovali lidé petici, je momentálně oplocený a pomalu jej stavební firma připravuje k demolici.

Chtěli jsme současně zjistit, jak je most a jeho okolí zabezpečené a jak se pracovníci stavební společnosti vypořádávají s lidmi, kteří i přes zákaz vstupu přes most stále chodí. „Nikoho přes most nepouštíme. Ani přes koleje už nikdo nechodí. Ale občas se stane, že někdo z místních lidí koleje přeběhne, ale to není v bezprostřední blízkosti staveniště,“ prohlásil stavbyvedoucí firmy Brex Jiří Šnajdr.

Ale jaká je skutečnost? Během necelé hodiny, co jsme na místě stáli, čtyři lidé odhrnuli kus plotu a prošli na druhou stranu přes most, jakoby tam žádná zátarasa nebyla. „Chodím tudy do práce, a připadá mi zbytečné jezdit do zaměstnání autobusem přes půlku Liberce, protože mi to zabere mnohem více času,“ uvedla Iveta Lazoková, která právě přecházela přes most.

Podobný názor měl také Michal Kuna. „Co mám dělat? Někudy musím chodit do práce a z práce. Mám to pěšky deset minut, takže mi připadá zbytečné jet hodinu veřejnou dopravou. Navíc mě na mostu nikdo nezastavil nebo nekontroloval,“ řekl Kuna. Dalších pět chodců jsme napočítali, jak riskantně přebíhají koleje.

(ber)

ČTĚTE TAKÉ: