Chcete, aby se vaše jízdné v městské hromadné dopravě nezdražilo? Pak si pořiďte Opuskartu! To je vzkaz Dopravního podniku města Liberce a Jablonce (DPMLJ) občanům. Jedním z kroků, které letos plánuje, je totiž zdražení papírových jízdenek. Efekt to bude mít dvojí: více peněz do svého rozpočtu a pomalé vytlačení papírových jízdenek, jež by měly být v budoucnosti nahrazeny právě Opuskartami.

O zdražení jízdného začal DPMLJ uvažovat poté, co od libereckého magistrátu dostal dotaci 250 milionů, tedy o 20 milionů méně, než by potřeboval.
„Cena jízdného se neupravovala už tři roky, mezitím stouply všechny náklady, navyšovali jsme navíc mzdy řidičů,“ zdůvodnil myšlenku Jiří Veselka, ředitel DPMLJ.

Držitelé Opuskarty, kterých je v současnosti v Libereckém kraji asi 120 000, budou jezdit za stejnou cenu. „Zvýhodnění čeká držitele Opuskarty oproti papírovému jízdnému. Jaké bude zvýhodnění v reálu, ještě nevíme, ale má to svoji logiku. Podpoří to kartu i občany, kteří často jezdí MHD,“ vysvětlil náměstek libereckého primátora pro dopravu Lukáš Martin (ČSSD).

Kartám starším pěti let končí platnost

Držitelé prvních městských karet – jakýchsi předchůdkyň Opuskaret – ale musejí zpozornět. Životnost karet totiž byla od samého začátku omezena na pět let, takže je nyní nutné je vyměnit. Vzhledem k počtu jejich držitelů se DPMLJ obává možných komplikací. „Před pěti lety na podzim se vydávalo třeba i 500 karet denně.

Pokud si držitelé nechají výměnu na poslední chvíli, nemusí být karta na terminálu dobita penězi. Na přepážce pak stráví víc času,“ varoval Jiří Hruboň ze společnosti Korid LK, vedoucí projektu Opuscard s tím, že do budoucna plánují vznik internetového portálu, kde by si lidé mohli o kartu zažádat a zároveň se podívat na to, jak byl nabitý kredit v minulosti použit.

Nejstaršímu držiteli Opuskarty je 92 let

Nejstaršímu držiteli Opuskarty je podle údajů Koridu LK úctyhodných 92 let, což svědčí o tom, že její užívání zvládne každý. 80% držitelů Opuskarty je z aglomerace Liberec – Jablonec, což si Jiří Hruboň vysvětluje tím, že zde je nejhustší a nejpropracovanější systém hromadné dopravy. Poměr držitelů Opuskarty mezi pohlavími je 60% mužů a 40% žen. I pro to má Hruboň vysvětlení: „Chlapi jedou z práce autem a ženy s taškami z nákupu hromadnou dopravou. Tak to alespoň vidíme my,“ dodal v nadsázce.