V případě prvního úseku se Liberecký kraj obává přesunu kamionů na nezpoplatněné silnice nižších tříd, a proto hodlá vjezd vozidel nad 12 tun na některých místech zakázat.

Vedení kraje doufalo, že ministerstvo od zpoplatnění tahu na Českou Lípu ustoupí, což se nakonec nestalo. „Usilovali jsme o nulovou sazbu mýta na úseku z Jestřebí na hranici kraje, kde by zpoplatněním reálně hrozilo, že se řidiči nákladních automobilů budou poplatkům vyhýbat a budou jezdit po silnicích II. třídy. Proto budeme žádat o omezení tranzitní nákladní dopravy na těchto úsecích,“ uvedl hejtman Martin Půta po úterním zasedání krajské rady.

Důvodem k obavám je podle radních skutečnost, že cesta po krajských silnicích trvá srovnatelně dlouho jako po státní komunikaci. „Vybrali jsme tři úseky krajských silnic II. třídy, u kterých existuje reálné riziko objíždění nově zpoplatněného úseku státní silnice,“ sdělil Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek. Podle něj toto riziko hrozí zejména na silnicích z Mnichova Hradiště do Mimoně, dále do Jablonného v Podještědí a následně přes Svor a na Rumburk.

Turnov dopadl v hodnocení z měst Libereckého kraje nejlépe. Na snímku je turnovská radnice.
Města z kraje v žebříčku kvality propadla, nejlépe dopadl Turnov

Nyní se začne se zpracováním projektové dokumentace, poté přijde na řadu schvalovací řízení. Osazení zákazových značek budou schvalovat obce s rozšířenou působností a dopravní policie. Sviták věří, že vše by se mohlo stihnout do poloviny příštího roku. Kraj má podle zákona pravomoc zakázat vjezd vozidlům nad 12 tun, menších náklaďáků se změna nedotkne.

Radní obcí rozhodnutí vítají

Radnice obcí podél dotčených silnic postup Libereckého kraje vítají. „Jsem rád, že kraj konečně dospěl k tomuto rozhodnutí. Už 9. září mám schůzku se starosty dalších obcí, na kterou jsem pozval také pana Svitáka, aby nám vše vyjasnil,“ zmínil starosta Mimoně Petr Král.

Podle jeho slov je množství nákladních aut problémem už teď. „Po zpoplatnění dálnice na Liberec vzrostl počet kamionů, které placený úsek objíždí přes naši obec,“ poznamenal Král.

Tibor Batthyány.
Nové hnutí Trikolóra podpořil na Liberecku exprimátor Tibor Batthyány

Mýtné se vztahuje na motorová vozidla, jejichž nejvyšší povolená hmotnost přesahuje 3,5 tuny.

V současné době jsou na území Libereckého kraje zpoplatněny úseky dálnice D10 od hranic se Středočeským krajem do Ohrazenic a silnice I/35 z Ohrazenic do Bílého Kostela.

U úseku I/35 z Turnova na Jičín, na kterém stát bude od ledna mýtné také vybírat, kraj zatím žádná opatření nepřipravuje.

Kde se má od ledna 2020 platit mýtné?Zdroj: Deník / Pavel Vodný

Mapa zpoplatněných i nově plánovaných úseků. Autor: Pavel Vodný

Srážka s vykolejením spěšného vlaku v Liberci.
Za lednové vykolejení vlaku v Liberci může strojvedoucí. Myslel, že jede jinam