Jak sdělil Milan Šubrt, krajský předseda Asociace samostatných odborů, zmrazení dalších dopravních cest v kraji vedení odborů nechystá. Vlaky se zastaví ve tři hodiny ráno a zůstanou bez hnutí až do čtyř hodin odpoledne.

„Francouzští odboráři nám radili, abychom zablokovali třeba také hraniční přechody a příjezdové komunikace u velkých měst. O podobné blokádě ale uvažujeme jen v Praze a Brně, na Liberecku pouze zastavíme železnici,“ řekl Milan Šubrt. „Lidi normálně přijdou do práce. Na nádražích se pak postarají o to, aby nejezdily ani německé vlaky,“ doplnil odborářský předák.

Nepojedou tedy ani vozy Vogtlandbahn z Liberce přes Hrádek nad Nisou a dál přes Německo do Ústeckého kraje.

Stávkou si chtějí odbory vymoci na vládě, aby s nimi před schvalováním drastických reforem usedla za jeden stůl. Jak připomněl Šubrt, už 21. května protestní akcí odbory daly najevo, že přijdou další kroky, pokud nebude brát na ně vláda zřetel.

„Naše žádost o sociální dialog zůstala nevyslyšena, proto jsme teď s dopravními svazy přikročili k ostřejšímu tlaku. Pokud ani tím nic nezmůžeme, další stávku připravíme ještě razantnější,“ zdůraznil Milan Šubrt. Podle odborů povede zdravotní a důchodová reforma a k tomu zvýšení DPH jen k většímu ožebračování obyčejných lidí.

Odborářům se nelíbí například až do sedmdesáti let prodlužovaný věk odchodu do důchodu, dále třeba možnost firem dávat zaměstnancům až devět let smlouvu na dobu určitou nebo i to, že by měli zaměstnanci přijít o stravenky. „Neumím si představit, jak se někdo bude umět i v sedmdesáti letech ohánět na lince ve fabrice v třísměnném provozu,“ podotkl Milan Šubrt.

Mejdan skončil? Mě ale nepozvali!

Hodně lidí protesty odborů podporuje. „Někde říkal kdosi z vlády, že mejdan skončil a že teď ho musí někdo zaplatit. K tomu bych dodal, že mě nějak zapomněli na ten mejdan pozvat,“ nazlobeně řekl Pavel Polák, vedoucí skladu z Grupo Antolin v Chrastavě. Připomněl, že hodně zaměstnanců z jeho okolí s podprůměrnými a průměrnými příjmy už teď chodí na přesčasy, aby mohli každý měsíc zaplatit všechny složenky a zabezpečit rodinu.

Reformy jsou něco jako vlastizrada

Kde mají brát ještě peníze na to, aby si šetřili na důchod a třeba na nadstandardní zdravotní zákroky, až jednou onemocní? „Den nemá víc než 24 hodin. Tito lidé se octnou v naprosto bezvýchodné situaci. Je to na provaz,“ řekl Pavel Polák. „Chystané reformy hodnotím jako skoro vlastizradu. Politici jsou ve vládě proto, aby se starali o blaho celého národa. Ale ti současní zastupují jen určité skupiny. Proto by podle mne měla vláda odstoupit,“ dodal.

Jednání tripartity, tedy vlády, zaměstnavatelů a odborů k reformám, je naplánováno na 20. června. Náhradní dopravu na den stávky sice České dráhy žádnou nechystají, ale někteří autobusoví dopravci už oznámili, že posílí spoje, například Student Agency.

V Liberci, na rozdíl od Prahy a Brna, kde bude ochromena i městská doprava, pojedou tramvaje a autobusy podle jízdních řádů. Dopravce podpoří stávku jen symbolicky. Ve Fügnerově ulici přistaví stávkovou tramvaj, v níž budou pracovníci podniku vysvětlovat lidem smysl celého protestu. „My jsme zrušili výlet do Prahy. Jak bychom se po městě bez metra pohybovali? Chápu odboráře. Je potřeba něco udělat, vláda je arogantní a dělá si, co chce. Jen mám strach, jestli stávka k něčemu bude. Nakonec na ni doplatíme my všichni,“ řekl Iveta Ročková z Liberce.