Areál, který by mohl nabídnout až 200 pracovních míst, vznikne na soukromém pozemku u letiště. Společnost TI Automotive, která v Liberci už podniká, zde plánuje umístit vývojové centrum pro automobilový průmysl a zároveň chce rozšířit výrobu.

BUDE SE JEDNAT

„Vývojové centrum je velmi dobrým řešením třeba i vzhledem k tomu, že v Liberci působí Technická univerzita,“ vysvětlil ekonomický náměstek primátora Jan Korytář s tím, že pokud bude město na projektu aktivně spolupracovat, může ovlivnit, co zde nakonec vznikne. Podle Pavly Haidlové ze Spolku přátel Ostašova ale místní z plánované zóny příliš nadšení nejsou. „Už dříve tady vznikla petice proti průmyslové zóně,“ připomněla s tím, že si ale počkají, jak dopadnou veřejná projednání, která město přislíbilo. „Myslím, že i když je tato zóna menší než původně plánovaná, názorově bude převládat negativní stanovisko,“ doplnila Haidlová.

S tím, že u letiště vznikne průmyslová zóna počítá už nový územní plán (ÚP), momentálně je plocha vedená jako zeleň. Výstavba by měla začít v roce 2020. Jak ale přiznal Korytář, problémem je chybějící přístupová komunikace. „Její výstavba by měla pro město i dva další pozitivní dopady. Jednak by zpřístupnila objekt bývalé slévárny, což by tento brownfield mohlo pomoci vyřešit. A také by nová silnice odlehčila Švermově ulici,“ vysvětlil náměstek.

CESTA NA JIH

V brzké době by se mohlo vyřešit i dopravní napojení na průmyslovou zónu Jih, po kterém zdejší podniky volají už roky. „Sleduji kontinuální zhoršování situace. Doprava kolabuje zejména v období, kdy se střídají směny,“ popsal svou zkušenost Tomáš Švagerka, manažer společnosti DENSO.

Sice už se ví, kudy nová silnice povede a Liberecký kraj je připraven ji zaplatit, čeká se ale, až bude zakreslená v novém ÚP. Podle náměstka hejtmana Marka Pietera jim město slíbilo, že změnu v územním plánu projedná na březnovém zasedání zastupitelstva. Primátor Tibor Batthyány věří, že by návrh mohl projít bez obstrukcí. „Je ale před volbami, tak to není jisté,“ dodal Batthyány.