Podobný stroj, jaký od včerejška obdivují návštěvníci výstavy v OC Plaza, se v roce 1948 zřítil na Ještědském hřebenu. Zbyly z něj jen trosky. Další letoun tohoto typu objevila parta nadšenců nedaleko Lysé nad Labem, kde sloužil jako zahradní domek. Teď ho po kouscích dávají dohromady.
Na konci šedesátých let, kdy se podle odborníků letadlo stahovalo z výroby, totiž nikoho ani nenapadlo, že se jednou stane letoun, který německá válečná výroba přestěhovala právě do Prahy, technickou raritou.
Pohnutá historie
Nebylo to ale vůbec jednoduché. „Z prostorových důvodů chyběla stroji pilotní kabina a zadní část trupu. Ty bohužel skončily ve šrotu," popsal více než čtyřicetiletou anabázi historického letadla Petr Kumpfe, tiskový mluvčí Technického muzea v Liberci.
Tip na prázdniny Pokud vám i vašim dětem nebude stačit krátká exkurze za technikou na nové výstavě v OC Plaza, můžete využít jarní prázdniny k návštěvě nedávno otevřeného Technického muzea, které díky nadšencům vzniklo v bývalém areálu LVT na Masarykově třídě. Otevřeno je mimo pondělí denně od 10.00 do 17.00 hodin.
Tak dlouho totiž trvalo, než se majitelé odhodlali v roce 2001 k prodeji. Přestože už v 70. letech o torzo projevilo zájem letecké muzeum.
Trup desetimetrového letounu bude po ukončení výstavy ve stálé expozici Technického muzea. „Tam se přestěhuje spolu s dalším technickým unikátem. „Jde o lokomotivu posunový lokotraktor LKM N4, vyráběný v padesátých letech v NDR," popisuje Petr Kumpfe. „Vystavený kus sloužil v povrchových dolech u nedalekého Zhořelce," dodává.
Cesta důlní lokomotivy
Lokomotiva dorazí do Liberce po více než čtyřicetikilometrové trase ve středu 4. února. Z německého města Oderwitz nedaleko Žitavy vyjede kolem desáté hodiny dopoledne. Nakládat ji budou zhruba dvě hodiny. Pak se vzácný transport vydá po trase z Oberoderwitz kolem Žitavy přes Polsko po nové silnici k Hrádku nad Nisou a odtud do Liberce.
„Půjde-li všechno hladce, měla by do Liberce dorazit před polednem," prozradil Kumpfe.
„Největší exponát výstavy se ale dovnitř obchodního centra nevejde, a tak zůstane před vstupem z ulice 5. května," dodává mluvčí.
Tradice od Franze Josefa
I tak si ale na své přijde každý z návštěvníků, který bude během února centrem procházet. Lidé se mohou těšit i na historická jízdní kola nebo textilní stroje. Výstava má totiž připomenout nejen historii výroby dopravních prostředků, ale i textilní tradici. Připomenou ji mimo jiné módní přehlídky spolupořádající textilní školy.
Ta byla v Liberci založena už v roce 1852 a může se pochlubit například i návštěvou císaře Františka Josefa I. S neméně zajímavou současností školy se bude možné seznámit ve čtvrtek 19. a 26. února, kdy návštěvníky výstavy čeká i módní přehlídka.
Letecká katastrofaPsal se 20. srpen roku 1948, když na letišti v Praze Kbelích odstartoval letoun Aero C3B k letu do Liberce. Tam ale bohužel nepřistál. Špatná viditelnost způsobila jeho havárii nad Ještědským hřebenem. V letadle byli kromě tří členů posádky také tři čeští letečtí odborníci. Většina zahynula hned na místě.
„Naší motivací, proč se výstavy zúčastnit, bylo ukázat žákům základních škol, že mají možnost studovat na střední škole obory, které jsou zajímavé a které jim do budoucna přinesou vysokou pravděpodobnost pracovního uplatnění," říká ředitel Střední průmyslové školy textilní Liberec Petr Luksch. „Fakt, že to bude na škole s tak dlouhou tradicí, je samozřejmě bonus navíc," dodává.
LOKOTRAKTOR JE TADY
LIBEREC V KOSTCE. To je název výstavy, která ve středu začala v obchodním centru Plaza v Liberci. Hlavní atrakcí je lokotraktor LKM N4 vyráběný v NDR v padesátých letech. Do nákupních prostor se ale nevešel, stojí tedy před vchodem. Výstavu pořádá Technické muzeum Liberec ve spolupráci s TUL a SPŠT.