Minulý týden oznámila Správa železniční dopravní cesty, že výluka na trati Liberec - Křižany se protáhne do 26. června. Včera přišlo další oznámení. V něm stojí, že se výluka prodlužuje o dalších osm dní, tedy až do 3. července do 16.30 hodin. Původně se přitom měli vlaky po trati rozjet už 15. června.
„Důvodem změny je zpoždění při realizaci víceprací. Za komplikace způsobené s prodloužením výluky se cestujícím omlouváme," uvedl za generální ředitelství Českých drah Jiří Holub. „Při stavebních pracích se narazilo na několika úsecích na tvrdé skalní podloží, nejde to tak rychle, jak se původně očekávalo. Problémy jsou hlavně za Karlovem a za viaduktem směrem na Křižany," uvedl minulý týden starosta Kryštofova Údolí Tomáš Zelený.
Podobné je to i s tratí Jablonec nad Nisou - Tanvald. Tam měla výluka skončit 29. června, nově je ale prodloužena do 13. července do 17 hodin odpoledne. „Důvodem posunutí termínu ukončení výluky je sanace poruch ve skalních zářezech ve vyloučeném úseku," upřesňuje Holub.
Sanační práce spočívají zejména v doplnění zárubní a obkladních zdí a zajištění svahu záchytnými sítěmi. Současně s touto výlukou bude prodloužena do 3. 7. i výluka mezi Smržovkou a Josefovým Dolem. Cestující tak musí využívat náhradní autobusové dopravy. Ve Zdislavě a Křižanech to paradoxně vítají.
„Na nádraží to máme z ruky, kdo bydlí na druhém konci obce, urazí pět kilometrů než se k nádraží dostane. Když k tomu připočtu Žibřidice, je to ještě víc. Takže pro nás je výluka na trati požehnáním," říká starosta Křižan Václav Honsejk.
Co se opravuje
Důvodem obou výluk je modernizace tratí. Úsek mezi Libercem a Jablonným se sice opravoval od června 2013 do června 2014 kvůli podemleté trati u Zdislavy, obě akce se ale nepodařilo skloubit. Oprava tzv. Ještědského Semmeringu mezi Karlovem a Křižany zahrnuje výměnu kolejnic a renovaci 8 mostů a 5 tunelů. Nového nástupiště a osvětlení se dočkají i zastávky v Novině a Kryštofově Údolí.
V novém se blýskne i trať Liberec - Tanvald
Také zde se pokládají nové koleje a výhybky, zmírňují oblouky a sanují svahy. Díky modernímu signalizačnímu zabezpečení se rychlost vlaků zvýší na 80 a místy až na 100 kilometrů v hodině, čímž se zkrátí jízdní doba. Mezi Libercem a Jabloncem bude možné zavést třicetiminutový takt. Nové podoby se navíc dočkají nástupiště ve Vesci, Jablonci , Smržovce, Tanvaldu, Rochlici, Vratislavicích, Jabloneckých Pasekách a Lučanech. Oprava vyjde na 879 milionů korun. Proměnou prochází i druhé nástupiště v Liberci.
15. 7. začne výluka na trati Liberec Turnov - Malá Skála, která potrvá do října. Od července do října potrvá i oprava Riegelského tunelu na trati Liberec - Černousy. V srpnu by pak měl opravit skalní zářez mezi Frýdlantem a Jindřichovicemi.