Ten, kdo se šel v sobotu projít do centra Liberce si mohl připadat jako v kocourkově. Město křižovalo kromě tramvají a autobusů, na které jsou lidé zvyklí, také historické kousky, jenž se míjely s naopak tou nejmodernější tramvají.

Ta byla speciálně vyrobena pro město Liberec. Cestující se v ní mohli v sobotu poprvé svézt. Názory na ní byly ale rozporuplné.

Jako mimozemšťan

„Nová tramvaj je fajn, ale připadala jsem si jako mimozemšťan, je taková až příliš moderní. Navíc jak je celá šedivá tak mi připomíná spíše vůz krematoria, je prostě taková chladná," řekla Lenka Klasková z Liberce.
Mužům se naopak nový prototyp tramvaje zamlouval.

„Já jsem nadšený, nová tramvaj se mi hrozně líbí, doufám, že jich bude do budoucna mnohem více," uvedl Petr Kosovský z Liberce.

Čtěte více: Nová tramvaj se nevejde 
k nástupním ostrůvkům

Ti, kteří si nestihli novou tramvaj prohlédnout nebo se v ní svézt nemusejí zoufat. Dopravní podnik ji oficiálně nasadí už v úterý dopoledne.

„Čeká nás druhá fáze homologace. Musíme najezdit 7000 kilometrů s cestujícími do března příštího roku, abychom získali od drážního úřadu průkaz způsobilost. Měli bychom to bez problémů stihnout," uvedl Wejnar.

Tramvaj by měla převézt až 160 lidí

Tramvaj v Liberci testovali od konce července. Nejprve jezdila prázdná a poté s pytli s pískem.
Vezla až 16 tun zátěže, aby se simulovala přeprava 160 stokilových cestujících. V běžném provozu by měla tramvaj pojmout 160 lidí, při špičkách by se jich dovnitř mělo natěsnat až 230.

Nová tramvaj je dlouhá téměř 23 metrů. Ve srovnání s vozy, které dopravní podnik používá teď, by měla být méně hlučná.

O kus dále lidé mohli zahlédnout autobus, který jezdil v 70 letech, ale neřídil ho běžný řidič. Za volantem seděl hejtman Libereckého kraje.

Novinky v dopravním podniku mohli lidé vidět díky Dnu otevřených dveří. V sobotu do vozovny přilákal i přes chladné počasí tisíce lidí.

Zvítězila zvědavost

Chodily hlavně rodiny s malými dětmi, které lákala hlavně možnost usednout na místě řidiče tramvaje nebo autobusu. Svézt se mohli také pěti historickými autobusy či dvěma tramvajemi nebo si prohlédnout vozovnu.

„Ráno jsme nejdříve přemýšleli, jestli vůbec půjdeme, je opravdu zima. Nakonec jsme si řekli, že doma můžeme být pořád tak to jednou i v tom mrazu přežijeme a půjdeme se podívat do depa. Manžel se hlavně těší na historická auta," řekla Milada Mašlová z Liberce.

Součástí dne otevřených dveří v libereckém dopravním podniku byla i řada doprovodných akcí. Jednou z nich byl i workshop v Severočeském muzeu. „Naše muzeum připravilo s Národním památkovým ústavem odborný workshop na téma Architektura ve službách motorismu.

Během workshopu navštívili účastníci v autentických historických vozech místa spojená s historií motorismu, jako jsou např. meziválečné Grand Garage City nebo vilu Theodora Liebiega," uvedl Ivan Rous ze Severočeského muzeu.

Historické automobily se po ukončení této akce přemístily do vozovny tramvají, kde si je všichni návštěvníci mohli prohlédnout.