Toto úterý vedení Libereckého kraje rozhodlo, že celý proces výběru nového dopravce zopakuje. Důvodem je možný střet zájmů jednatele krajské společnosti KORID LK, která dopravu v kraji organizuje a která měla na starost i výběr dopravce. Jak se totiž ukázalo, její jednatel Pavel Blažek vlastní firmu Transport Advisory, a to společně s Petrem Prokešem, který je zaměstnán právě u Arrivy. Na možný střet zájmů jako první upozornil server Zdopravy.cz.

„Považuji to za neuvěřitelné a skandální. Já jsem o tom nevěděl a nikdo nám to nepřipomněl. Kdybych o tom věděl, tak bych samozřejmě trval na tom, že smlouvu s Arrivou nemůže vyjednávat pan Blažek. To by napadlo i dítě ze třetí třídy základní školy“ vysvětloval včera hejtman Martin Půta novinářům.

Krajští radní proto rozhodli, že výběr nového dopravce dostane na starost namísto KORIDu odbor dopravy krajského úřadu. „Už jsme znovu oslovili dalších pět dopravců, kteří s námi byli ochotni jednat. Do 21. ledna mají možnost podat svou nabídku,“ uvedl vedoucí odboru Jan Čáp.

S dopravcem, který předloží nejvýhodnější nabídku, uzavře kraj smlouvu formou přímého zadání. To současná legislativa umožňuje. „Samozřejmě by bylo nejčistší uspořádání standardní soutěže, ale nejsme ve stavu, kdyby takovou soutěž někdo v Česku zvládl zorganizovat. Mohli bychom se dostat do situace, že se přihlásí jediný zájemce, národní dopravce, a nabídne dvojnásobek stávající ceny,“ řekl Půta. „Národní dopravce“, tedy České dráhy, na tratích jezdí nyní. Smlouva s nimi vyprší v prosinci.

Blažkovým možným střetem zájmů se navíc ve středu zabývala dozorčí rada KORIDu, probírat ji bude v brzké době i valná hromada. Firma Transport Advisory, kterou napůl vlastní Blažek s Prokešem, se zabývá dopravním poradenstvím. Podle ředitele KORIDu Jiřího Hruboně v ní Blažek nijak nepodnikal.

„To může doložit i daňovým přiznáním. Před nástupem do funkce jednatele KORIDu ukončil svou jednatelskou činnost v Transport Advisory, zůstal pouze společníkem. Střet zájmu tam ale možný je, proto činíme všechny kroky, aby nevznikla jakákoli reputační rizika,“ dodal Hruboň.