Poukazuje na banální, každodenní rituály a situace a snaží se diváka nenápadně přimět, aby „otevřel oči i mysl“. Překrývá se se Dny evropského kulturního dědictví a propojuje současné umění s významnými historickými památkami v Liberci.
Do festivalu se zapojili Conrad Eric Armstrong a Viktor Valášek, kteří společně od roku 2016 jako Convict pracují na velkoformátových plátnech, a to výhradně na veřejných místech a v plenéru. A zatímco první mural pro Art Week Liberec vznikl před dvěma lety v členitém průchodu u Základní školy 5. května, tentokrát se zvelebení dočkal vstup do krytu civilní obrany v Lucemburské ulici. Nápad na tuto lokalitu vzešel od města.
„Měli jsme typy na některé konkrétní výtvarníky. Nakonec jsme se rozhodli oslovit Conrada Erica Armstronga a Viktora Valáška, protože jejich způsob tvorby a vzájemné spolupráce je jedinečný. Pracují společně a pouze na veřejných místech a v plenéru. Přitahuje je setkání s přírodními, architektonickými a sociálními prostředími, která přímo ovlivňují kompozici a barevnou škálu jejich prací,“ řekla Deníku kurátorka festivalu Dana Zikmundová.
Tvůrce nástěnné malby kryt civilní obrany zaujal a připravili návrh, který odrážel povahu a funkci bunkru. Původní skicu se nakonec rozhodli částečně opustit a umělci dostali volnou ruku a prostor k improvizaci. V bezprostřední blízkosti vstupu do Libereckého podzemí načerpávali celý týden inspiraci a téměř renesanční technikou vytvářeli iluzivní obraz. „Navigovali jeden druhého a na základní vrstvu přidávali další. V malbě využívají prvky, které na stěně už byly. Centrální kruh, graffiti i praskliny ve zdi, vše zapracovali do celkového obrazu. Musím zdůraznit, že tvořili bez projektoru a pouze se štětcem, jako by malovali na plátno,“ popsala průběh tvorby Zikmundová.
Conrad E. Armstrong se následně na pár dní vrátil, aby dokončil detaily. Pozorný divák tak bude moci narazit na více či méně viditelné objekty jako například prasklé ucho od půllitru z nedalekého baru, opřené kolo nebo tzv. plíce bunkru. „Slavnostní zahájení se uskuteční v sobotu 7. září v Paláci Liebieg, představíme další lokality a tvůrce tohoto ročníku. Bude také možnost setkat se s autory a osobně si popovídat nejen o tomto projektu, ale o celé jejich tvorbě, která je jistě lákavá,“ dodala kurátorka festivalu.
V Keni narozený americký občan Conrad Eric Armstrong žije již dvacet let v České republice. Studoval obor malby na Rhode Island School of Design a na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (ateliér Intermediální konfrontace Jiřího Davida). V roce 2010 se stal jedním z finalistů Ceny kritiky za mladou malbu. Od roku 2019 působí na pražské VŠUP společně s Hanou Smělou jako tutor magisterského programu Visual Arts. Armstrongova tvorba zahrnuje různorodé vyjadřovací prostředky jako obraz, malbu, kresbu, objekt, instalaci, performance ad., které používá „jako nástroje myšlení“. Pracuje intuitivně a konceptuálně zároveň.
Viktor Valášek je absolvent Akademie výtvarných umění v Praze (Malířská škola Vladimíra Skrepla, Škola klasických malířských technik Zdeňka Berana, Škola grafiky Jiřího Lindovského). Experimentuje s tradičními médii malby a kresby, zdržuje se však stanovování jakýchkoli stylových či formálních omezení. Ve způsobech znázornění se pohybuje od realistického figurálního zobrazení až k vysoce texturním vizualizacím abstraktních forem. Ve své tvorbě se vyjadřuje k měnícímu se okolí, zejména s důrazem na konkrétní sociálně-politická témata. Významné je pro něj prolnutí s kulturou, do které je právě ponořen, a přímá interakce s každodenním životem místních diváků.
Zdroj: Art Week Liberec