Objížďka dva roky

„Autobusy a osobní doprava budou jezdit přes Vratislavice, nákladní nad 3,5 tuny přes Rádelský mlýn," popsal vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp. Znamená to, že přes Vratislavice bude jezdit většina řidičů osobních aut, ale navíc i linkové autobusy společnosti BusLine, které dosud zajišťují linkovou přepravu mezi oběma městy přes Lukášov. V ranní špičce jedou až čtyřikrát za hodinu.

To se Vratislavickým pochopitelně nelíbí. „Chápeme, že je to nutnost, ale určitou kaňkou na tom je, že ačkoliv celá zátěž padne právě na Vratislavice, s námi nikdo z dotčených orgánů, ať ze strany objednatele, tak zhotovitele nekomunikoval. Vše se dozvídáme přes média. Při opravě tramvajové trati jsme si tu užili dost, a neuběhl ani rok, a máme to tu zpátky. O objížďce jsme se dozvěděli poprvé teprve před 14 dny," říká starosta Vratislavic Lukáš Pohanka. Jak dodal, snaží se vyjednávat s Ředitelstvím silnic a dálnic, aby objížďka nevedla přes Vratislavice alespoň v zimních měsících.

To však zřejmě půjde těžko. S podobným návrhem, alespoň, už přišel kraj, který tím chtěl jednak tlačit na rychlost stavby, ale také ušetřit náklady na veřejnou dopravu, které se kvůli objížďce zvýší o 1,5 milionu ročně. Narazil na technické podmínky.

I přes zimu

„Proběhla řada jednání s Policií ČR i ředitelstvím Silnic a dálnic (ŘSD), která nás bohužel vedla k tomu, že jsme museli od záměru ustoupit. Nová silnice se totiž z větší části bude stavět mimo stávající vozovku, čili na zelené louce, stávající silnici bude překrývat jen z menší části. Rozdíl výšek nové a stávající silnice neumožní bezpečné přejíždění z jedné na druhou," vysvětlil Jan Čáp.

Podle krajského šéfa dopravy by byly překážkou i zmatky, které by krátkodobé změny způsobily cestujícím.

Autobusové linky vedoucí přes Lukášov budou tedy po celou dobu jezdit přes Vratislavice, kraj ale podle Čápa uvažuje o finančním příspěvku na posílení tramvajové linky, aby se odlehčila silniční doprava.

To však bude předmětem dalších jednání mezi libereckým magistrátem, společností Korid, která koordinuje krajskou dopravu, a Dopravním podnikem měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ), který tramvaj do Vratislavic provozuje.

S navýšením dopravy se tak prý určitě nedá počítat už od března či dubna.

Podle ředitele DPMLJ Luboše Wejnara záleží teď na kraji i městech, jak se k celé záležitosti postaví.

„Jednou z možností je zkrácení intervalů alespoň ve špičce na 10 minut. To umožní modernizace trati. Druhou možností je nasazení zdvojených souprav. Technicky to problém není, ale musí to někdo zaplatit," dodal Wejnar s tím, že záleží na objednateli dopravy.

„Provedli jsme průzkum dopravní situace a uvidíme jak dopadne. Během několika příštích dnů by se mělo rozseknout, zda k navýšení dojde," řekl technický náměstek primátora Tomáš Kysela.

Podle něj by o problému měla jednat nejbližší Rada města. Ta se ale nejdříve sejde až 8. března.