Vlakové spojení do Prahy je na Liberecku už dlouho terčem různých vtipů. Nejenže se musí přestupovat v Turnově, ale nejkratší spoj zabere 2 hodiny a 35 minut. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se sice letos pustila do oprášení projektu na rychlou železnici, která nahradí tu z dob Rakouska-Uherska, nicméně velké nadšení to nevzbuzuje. „Ve 21. století žádá SŽDC po projektantech, aby naplánovali cestu měřící vzdušnou čarou 87 kilometrů tak, aby ji vlak ujel za jednu hodinu a čtyřicet minut. Čili by se po ní jezdilo průměrnou rychlostí 52 km v hodině," kroutí hlavou hejtman Martin Půta. „Naprosto nechápu, co si o tomto návrhu odborníků myslet," dodal.

VÝZVA VLÁDĚ

Rada Libereckého kraje se proto rozhodla přitlačit. Na srpnovém zastupitelstvu tak předloží ke schválení text deklarace, ve kterém bude po premiérovi a ministrovi dopravy požadovat dostupnost z Liberce do Prahy po železnici do 60 minut.

„Je ostuda, že Liberec má lepší vlakové spojení na Drážďany nebo Berlín než do Prahy," říká bývalý děkan Fakulty dopravní ČVÚT a exministr dopravy Petr Moos s tím, že stát nevyužívá ani průmyslový potenciál, který tady je. „Nákladní doprava je velmi důležitá. Spousta firem funguje v systému „just in time" a vlaky využívá jako jakési sklady na kolech. Rychlotrať mezi Libercem a Prahou by byla bezpochyby zajímavá pro řadu podniků, které z Liberecka vozí díly do Mladé Boleslavi a podobně," uvedl Moos. I běžní cestující by rychlejší spojení do Prahy uvítali. „Už se mi několikrát stalo, že ve špičce jsem se nedostal do žlutého autobusu, protože byl totálně plný. Vlak by navíc mohl zajet přímo do centra Prahy, což by bylo ideální," říká jeden z pravidelných cestujících Martin Hvozda.

Liberecký kraj už má přitom několik let vytyčený koridor, kterým by rychlotrať měla vést. Spory se sice vedou o trasování kolem Hodkovic, nicméně ani to není podle odborníků neřešitelné. Vlak by tam měl jezdit rychlostí 130 km v hodině. „Problém je v tom, že se stále vedou spory, kudy trať napojit v okolí Prahy. Takzvaná Milovická spojka nic moc neřeší. Jenže kvůli těmto dohadům se odsouvá i vyřešení nejkritičtějšího bodu, čímž je spojení Liberce na Turnov," upozorňuje jednatel krajského koordinátora dopravy KORID Pavel Blažek. Studií, kudy trať v okolí Prahy vést, už je přitom rovných 12.

„Už máme i podporu z Polska, kde se snaží také prosadit rychlé spojení v mezinárodním koridoru Praha Varšava," zmínil hejtman, podle kterého je tlačení na vládu nutností.