Od soboty 1. srpna se kompletně zastaví provoz na železniční trati z Frýdlantu do Černous. Až do konce listopadu bude totiž probíhat rekonstrukce Rigelského tunelu, který se nachází mezi zastávkami Frýdlant a Minkovice. Projekt za bezmála 40 milionů korun financuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), hotovo by mělo být 27. listopadu. Místo vlaků budou cestující muset využít náhradní autobusovou dopravu.

Tunel z roku 1855

Rigelský tunel dokončený v roce 1855 byl původně vybudován pro paralelní obousměrný provoz, nakonec ale uvnitř tunelu vzniklo pouze jedno kolejiště. Na tunel navazuje železniční most přes řeku Smědou. „Za dobu životnosti tunelu došlo působením povětrnostních vlivů vody, mrazu a železničního provozu k rozpadu pojiva zdiva a k vydrolení a vyplavení spár. Důsledkem toho je uvolňování jednotlivých kamenů a v některých částech ostění došlo i k rozsáhlejší plošné deformaci zdiva," popsal stav tunelu Pavel Tesař ze SŽDC.

Tunel podle něj už rekonstrukci nutně potřeboval. Úprav se současně dočká i železniční svršek a spodek, mosty, propustky, zdi a železniční přejezdy na zhruba čtyřkilometrovém úseku trati. Tyto úpravy umožní zvýšení traťové rychlosti, odstraní nevyhovující technický stav Rigelského tunelu a zvýší bezpečnost železniční dopravy. Hlavním cílem stavby je podle mluvčího SŽDC zvýšení kvality a bezpečnosti osobní dopravy a dosažení provozně technických standardů evropských železnic. „Rigelský tunel je společně s železničními přejezdy jedním z rozhodujících objektů omezujících traťovou rychlost železniční tratě z Liberce do Černous," uvedl Tesař.

Rekonstrukce podle něj zásadně zkvalitní osobní přepravu.