„Jet z Liberce do hlavního města vlakem nedávalo cestujícím už nějaký ten rok žádný smysl, protože tím ztratili tři hodiny času. Vlaky na této trati nejsou vůbec konkurenceschopné. Dlouhodobě jsme proto volali po změně,“ popsal aktuální stav hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Většina lidé buď jezdí autem nebo využívá autobusové spoje, které jsou mnohem rychlejší než současné vlakové spojení. „Když vyjedu v 8 hodin ráno z Liberce, do Prahy dorazím v půl jedenácté. To je fakt směšné. Využívám to jen párkrát do roka, protože rád jezdím vlakem kvůli pohodlí. A tak trochu to pojmu jako výlet. Při tom si čtu nebo udělám práci na notebooku,“ svěřil se Liberečan Zdeněk.

Centrální komise Ministerstva dopravy studii schválila ve variantě s označením 200PF. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší až na 200 km/h. „Díky tomu se zkrátí doba jízdy mezi centry Liberce a Prahy na 69 minut. Železnice tak bude moct na této trase konkurovat silniční dopravě,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Podle schválené varianty se téměř v celé trase zruší stávající vedení trati mezi Turnovem a Libercem. Výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude zachován pro nákladní obsluhu. „V úseku Turnov–Liberec po spojení stávající trati od Turnova s jednokolejnou novostavbou od Loukova je navržena nová dvoukolejná trať, po které by mohly vlaky jezdit až 200kilometrovou rychlostí, včetně dvou tunelů a čtyř estakád. Stávající trať přes Sychrov a Jeřmanické sedlo se pravděpodobně zruší,“ popsal změny statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Ilustrační foto.
Kácení porostu způsobí komplikace na trati mezi Libercem a Jabloncem

Z Liberce na státní hranici s Polskem dojde k elektrizaci trati ve stávající stopě a rekonstrukci vybraných úseků. Kromě výše uvedeného spojení je součástí 200PF varianty i elektrizace tratí ve Frýdlantském výběžku. „V úseku železniční tratě Liberec – Černousy – státní hranice se počítá s její elektrizací stejně jako v úsecích Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem,“ podotkl Sviták.

Součástí projektu je přestavba hlavního vlakového nádraží v Liberci na multimodální přestupový uzel. Na této přestavbě bude spolupracovat Správa železnic Liberecký kraj a Liberec a další vlastníci. Vše bude vznikat na základě koncepční studie Kanceláře architektury města, kde se bude krajský autobusový terminál integrovat do prostoru vlakového nádraží. „Jedná se o jeden z klíčových rozvojových projektů pro Liberecký kraj a město Liberec. Budování rychlého železničního spojení mezi Libercem a Prahou zvýší výrazně konkurenceschopnost a atraktivitu života v našem městě. V dlouhodobém časovém výhledu není možné spoléhat na to, že města udrží svoji pozici pouhou setrvačností. Proto je tato investice do železnice investicí do lidí a podporou rozvoje silného a prosperujícího města,“ dodal náměstek primátora Liberce pro architekturu, veřejný prostor a dopravní stavby Jiří Janďourek.

Správa železnic plánuje zahájit výstavbu nejdříve v roce 2030. Investiční náklady jsou v této chvíli vyčísleny na desítky miliard korun.

Mohlo by vás zajímat: Prodloužit nebo zachovat? Studie ukázala šest podob budoucí lanovky na Ještěd

Zdroj: Deník/Jiří Louda