Nově však neřídí dopravu pouze ve své stanici, ale také v sousední Raspenavě nebo na trati do Hejnic a Bílého Potoka. Systém řízení z jednoho místa je jedním z výsledků velkých železničních oprav na Frýdlantsku, které skončily před pár týdny.

„Nové zabezpečovací řízení jsme nainstalovali na trať i do třech stanic. Opravilo se také šest kilometrů trati, zrekonstruovala se nástupiště, zabezpečilo se sedmnáct přejezdů,“ vyjmenoval Ondřej Göpfert ze Správy železniční dopravní cesty, které koleje v Česku patří.

Cestujícím má stavba přinést větší bezpečí či rychlost. Například v Raspenavě se změnilo uspořádání kolejí a vlaky z Liberce do Bílého Potoka už nemusí složitě objíždět celou stanici. Třeba cesta z Liberce do Hejnic bude i díky tomu v porovnání s rokem 2016 až o šest minut kratší.

ZÁBRADLÍ A CEDULE

Nejviditelnějším výsledkem celé rekonstrukce je nová podoba nádraží ve Frýdlantě a Raspenavě. Místo starých nízkých peronů teď cestující nastupují do vlaků z nástupišť v úrovni dveří vlaku. Odjezdy vlaků hlásí rozhlas, ve stanicích je i nové osvětlení. Oslovení lidé si novou podobu nádraží pochvalují. Dojem z moderních nástupišť ale podle některých kazí dlouhé metry modrého zábradlí, a to i na místech, kde není zdánlivě potřeba ničemu bránit.

„Je to standard běžně používaný v celé republice. Je jen otázka času, než si lidé na novou podobu stanic zvyknou,“ myslí si Radek Zamrazil ze společnosti AŽD Praha, která na stavbě pracovala. Třeba na raspenavském nádraží cestující před vlakem navíc varuje hned šestnáct výrazně žlutých cedulí. A ačkoli výpravčí kvůli nové technologii z Raspenavy zmizel, bezpečnost na přechodu stále sleduje hlídač.

Ani ten tam ovšem nemusí dlouho zůstat. „Aktuálně se ve Smržovce testuje úplně nové světelné zařízení, pokud se osvědčí, nejspíš se bude nasazovat i na další přechody,“ přiblížil ředitel stavby Pavel Bakič. Výpravčí může nakonec zmizet i z Frýdlantu. „Stavbu jsme pojali tak, aby mohla být trať v budoucnosti řízena přímo z Liberce,“ dodal Zamrazil.

PŮL MILIARDY KORUN

Stavba začala už v létě loňského roku. Celkově vyšla na 541 milionů korun, z čehož 427 milionů pokryly evropské dotace. To z ní dělá jednu z největších investic do železnice v kraji za poslední dobu.