„Třeba Škoda chce nabírat 400 lakýrníků, my jich máme jen 10. To samé u opravářů jednostopých vozidel, servisy mají obrovský zájem,“ popisuje učitel odborného výcviku Lukáš Belda.

Kdo vystuduje v Integrované střední škole ve Vysokém, o práci se bát nemusí. „Absolventům tříletého oboru lakýrník nabízí Škodovka nástupní plat kolem 25 tisíc a k tomu ještě různé bonusy,“ připomíná pedagog Martin Boháč. V očích se mu zračí pýcha na jeho svěřence, kteří si zrovna minulý týden přivezli hned několik cen z celorepublikové soutěže.

Mezi absolventy oboru mechanik – opravář jednostopých vozidel zase figurují jména známých motocyklových závodníků jako je Tomáš Šikola nebo Robert Friedrich. „Zájem o obor je obrovský, jezdí sem kluci z celé republiky, protože kromě nás už se dá studovat pouze v Brně,“ chlubí se učitel Lukáš Belda.

ŠKOLA SNŮ V KRKONOŠÍCH

Absolventi se tu naučí opravovat vše od kol přes čtyřkolky a sněžné skútry až po ty nejsilnější motocykly. Na zájem studentů si tu stěžovat nemohou, teď se pravděpodobně ještě zvýší. Minulý týden tu totiž otevřeli Centrum odborného vzdělávání automobilového průmyslu za 49 milionů korun. Tvoří ho hala se čtyřmi dílnami a výukovou třídou.

„Jsme rádi, že právě v naší škole se otevřelo Centrum odborného vzdělávání a myslíme si, že bychom mohli být inspirací ostatním školám, které se potýkají s problémy při vzdělávání žáků v technických oborech,“ konstatuje ředitelka pilotní školy pro Liberecký kraj Markéta Zelinková.

Centrum studentům poskytuje to nejmodernější vybavení za 17 milionů, které staví zdejší školu na úplnou špičku. Třeba výkonovou brzdu pro osobní automobily má kromě odborné školy ve Vysokém už jen pražské ČVUT.

Zařízení na diagnostiku a geometrii kol zase patří k nejmodernějším na trhu. „Naši absolventi musí držet krok s dobou a trhem,“ připomíná Belda.
Jeho slova dosvědčuje elektromobil v jedné z dílen. „Do roku 2025 se přestanou vyvíjet spalovací motory a velké koncerny chtějí 30 procent produkce zaměřit právě na elektromobily,“ dodává.

Škola nabízí širokou škálu oborů pro uplatnění v automobilovém průmyslu od autotronika přes mechanika, karosáře či autolakýrníka. Právě o poslední jmenovaný obor vzrůstá zájem i u dívek. „Jsou preciznější a mají větší cit pro estetiku,“ vysvětluje Martin Boháč. Z téměř tří stovek žáků tu tvoří 10 procent právě dívky.