Spousta lidí, šampaňské, slavnostní přestřihávání pásky tak to vypadalo ve Vítkově při oficiálním zprovoznění silnice. Není divu. Jde o páteřní komunikaci procházející celým Vítkovem a místní si s ní užili spoustu mrzutostí. „Silnice byla už dřív v katastrofálním stavu, samá díra, v roce 2006 se konečně opravila, ale čtyři roky na to přišly povodně a celou ji zase zničily. Bylo to hrozné," vzpomíná starosta Michael Canov. „Voda strhla všechny mosty, bylo jich celkem sedm a silnice byla úplně rozmlácená," dodává.

Problémy měla například základní a mateřská škola ve Vítkově, která stojí hned u potoka a kam se nedalo první dny po povodni ani dostat. „Povodeň utrhla most před školou, takže jsme byli rádi, že nám pomohli vojáci zapůjčením pontonového mostu, který tady byl zhruba rok. Pak se začal stavět nový, ale trvalo to, protože se utrhla část svahu, bylo to komplikované. Ani se sem nedalo dostat autem, rodiče museli posílat děti kus pěšky," vypráví ředitelka školy Romana Sobotková. Přidává se i učitelka Klára Beníčková. „Školku zásobuji každé ráno pečivem, tak nezbývalo, než sem jezdit oklikou přes Vysokou nebo čekat v těch věčných frontách než míchačka složí beton a podobně, bylo to dost náročné."

Teď už budou mít ve Vítkově klid. Silnice je hotová, i když se zpožděním. Původně se měla předat už na konci loňského roku, stavební firma ale podcenila nasazení pracovníků. „Měli jsme celou řadu stížností na to, že stroje stojí, dělníci nepracují," připomíná starosta Canov. Podle něj je ale nejdůležitější, že je silnice vůbec hotová. Jeden čas to totiž vypadalo, že se neopraví vůbec, protože nebyly peníze. Předchozí vedení kraje ani nepřihlásilo silnice poškozené bleskovou povodní do programu ministerstva pro místní rozvoj na jejich obnovu. To se podařilo až jejich následníkům. Obnovy vozovek tak začaly až tři a půl roku po povodni. Oprava ve Vítkově stála 102 milionů korun.

„Peníze od státu jsme ale ještě nedostali," říká hejtman Martin Půta. „Takže vloni jsme všechny opravy silnic po povodni 2010, na které stát slíbil peníze, platili ze svého a teď čekáme, až nám to zpětně proplatí. Vyjednáváme s ministerstvem pro místní rozvoj, slíbili peníze poslat do konce ledna, ale moc tomu nevěřím, i když bych se rád mýlil," dodává hejtman.

Zbylé silnice do konce srpna

Ten také upozorňuje, že i když se silnice ve Vítkově oficiálně otevřela, práce na ní ještě neskončily. „Jsou tu nedodělky především co se povrchu asfaltu týká, místy je hodně nerovný. To musí firma ještě předělat, až to dovolí klimatické podmínky." Stavbu silnice prováděly firmy SMP CZ a Firesta. Penále za zpoždění nedostanou, špatně položený asfalt ale opraví za své peníze.

Většina oprav po povodních z roku 2010 je už podle krajského radního pro dopravu Vladimíra Mastníka hotová. „Zbývá dokončit jen komunikace v Nové Vsi, ve Frýdlantu, Raspenavě a Bílém Potoce. Počítáme, že se začne koncem března, hotovo by mělo být během srpna, kdy uplyne pět let od povodní," dodal Mastník.

Povodně 2010Povodeň v srpnu 2010 zasáhla polovinu území Libereckého kraje, vyžádala si pět lidských životů a kolem 2000 lidí vyhnala z jejich domovů. Zůstaly po ní škody za 8,2 miliardy korun. Jen na krajských silnicích to byly dvě miliardy korun. Chrastava vyčíslila škody na obecním majetku na 180 milionů korun.