Zneužívání péče na traumatologické a chirurgické ambulanci už v liberecké krajské nemocnici neprojde. Od 1. listopadu tu totiž funguje nový systém třídění podle mezinárodní klasifikace ESI neboli Indexu závažnosti poruchy zdraví. To, kdy bude pacient ošetřen, už nezávisí na času příchodu, ale na vážnosti stavu. Pacienti s neakutními problémy si proto počkají o něco déle.

Zatímco lidé v ohrožení života si mohou být jisti, že na řadu přijdou okamžitě, ti, kteří nevykazují příznaky akutního stavu, si v čekárně mohou pobýt až šest hodin. „Nechceme lidi odradit. Jen ty, kteří obcházejí obvodní lékaře. K nám se často dostávali takoví, kteří neměli indikaci, ale když už tu dvě hodiny seděli, tak je samozřejmě lékař vzal dovnitř a udělal základní vyšetření, které třeba vůbec nebylo z jeho odbornosti,“ řekl Jakub Kopecký, staniční traumatologické a chirurgické ambulance.

Nový systém by měl pomoci primárně těm lidem, kterým by hrozilo selhání životních funkcí. Neznamená to však, že by zdravotníci podceňovali jakékoli příznaky. „I když pacient přijde s něčím relativně neviditelným jako třeba zraněním břicha, tak možná i právě díky té neviditelnosti dostává jakousi prioritu,“ vysvětlil mluvčí nemocnice Václav Řičář.

Přes noc a o víkendech zůstává vše při starém. Pacienti si vezmou pořadové číslo a priority přiřazuje sestra nebo záchranář. Ve všední dny mezi sedmou ranní a večerní sdělí příchozí své potíže osobě na recepci u vchodu do budovy ambulantních služeb. Ta mu přidělí barevnou kartičku s pořadovým číslem a prioritou. Vyhodnocování provádí záchranář nebo vyškolený odborník.

„Postupuje podle mezinárodní klasifikace, mluví s pacientem, zapisuje údaje o něm a o jeho zranění do nemocničního informačního systému,“ popsal práci na nově zavedené pozici Řičář.

Lékaři tak už ve chvíli, kdy pacient vkročí do ordinace, mají díky pracovníkům na recepci přehled o jeho stavu. Ačkoli systém funguje zatím jen krátce, zdravotníci už nyní vnímají změny k lepšímu. „Práce se zrychluje už tím, že se toho spousta vyřídí hned na recepci. Zrychlí se také průchod akutních případů, jelikož tyto lidi identifikujeme už na začátku a tím pádem se do ordinací dostávají mnohem rychleji, než tomu bylo dříve,“ vysvětlil Kopecký.

Krajská nemocnice Liberec.

Přestože jsou ohlasy zdravotníků pozitivní, zavedení nového systému vyvolalo diskuze na sociálních sítích. „Když jsem byla po operaci a jezdila jsem jen na převazy, které nejsou akutní, čekala jsem asi hodinu. Čekat šest hodin plus platit parkovné považuji za zničující,“ vyjádřila na Facebooku obavy Ivana Kreibichová.

Podle Řičáře se však lidé nemusejí takové situace obávat. Fakt, že na jisté zákroky a vyšetření se pacienti objednávají na konkrétní čas, totiž zůstává neměnný.

Stejným způsobem se třídí například i při hromadných neštěstích. „Přednosti v ošetření jsou vyřčené a nikdo není překvapený, že dlouho čeká, protože ho předbíhají pacienti, kteří jsou ve stavu ohrožujícím život,“ připomněl Václav Řičář.