Na přejezdu ve Stráži nad Nisou narazil vlak do přívěsu nákladního vozu, který převážel bagr. Ve vlaku cestovalo 65 lidí, z toho 21 utrpělo zranění. U devíti z nich bylo středně těžké a u dvanácti lehké. Obětí nehody mohlo být daleko více, kdyby nebylo duchapřítomnosti strojvedoucího.

„V prvním zlomku vteřiny jsem nevěřil tomu, že tam vůz vjíždí. Ve druhém zlomku vteřiny uděláte všechno, co je potřeba a utíkáte pryč. Spustil jsem rychlobrzdu, zahoukal a běžel upozornit cestující. Celou událost si vybavuji útržkovitě, seběhlo se to strašně rychle,“ řekl Jaroslav Fejt, který nyní obsluhuje především oblast Tanvaldska a Frýdlantska. Jak sám přiznal, celá ta reakce je podvědomá. Doposud žádnou takovou nehodu nezažil. Když se zpětně ohlédne, nemohl udělat nic jinak. „Reakce byla adekvátní. Kolegové mi říkali, že by se zachovali stejně,“ podotkl s tím, že zpětně se žádným cestujícím už nemluvil.

Ve Stráži nad Nisou se srazil vlak s nákladním autem. Zranilo se několik lidí.
Ve Stráži nad Nisou se srazil vlak s nákladním autem. Zranilo se 21 lidí

Z rukou krajského radního pro resort zdravotnictví Vladimíra Richtera obdržel Jaroslav Fejt poděkování za rychlou a správnou reakci. „Svým konáním nejen zachránil životy, ale předešel vážnějším zraněním tím, že ze své pozice varoval všechny cestující před nárazem, který přišel při střetu. Minimalizoval tak následky nehody,“ odůvodnil své rozhodnutí Richter.

Přístup strojvedoucího ocenila i Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje. Podle jejího mluvčího Michaela Georgieva jde pro záchranku o stěžejní událost, pokud přijde na operační středisko hlášení o střetu nákladního auta s osobním vlakem. Spouští tzv. řetězec přežití, v případě Stráže nad Nisou na místo vzlétl vrtulník a vyrazily nejbližší volné posádky. „Naštěstí se nikdo fatálně nezranil a to i díky tomu, že Jaroslav Fejt dobře zareagoval. Pokud jste totiž upozorněni na náraz, automaticky zpevníte tělo, čímž se minimalizuje možnost úrazu,“ osvětlil Georgiev. Strojvedoucí se tak může pyšnit samolepkou „pomohl jsem zachránit lidský život“.

Ve Stráži nad Nisou se srazil vlak s nákladním autem. Zranilo se několik lidí.
Fungovala signalizace? Nehodu ve Stráži vyšetřuje policie i Drážní inspekce

Podle prvotních odhadů se výše škody vyšplhala na 1,6 milionu korun. Milionová škoda vznikla na vlaku, půl milionu na trati a 100 tisíc na nákladním automobile. „Drážní inspekce zahájila vlastní šetření této mimořádné události včetně zpracování závěrečné zprávy. Ze zákona na to má dvanáct měsíců, nicméně věřím, že to stihneme dříve,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V rámci šetření provádí inspektoři mimo jiné analýzu zabezpečovacích zařízení, v případě Stráže nad Nisou se jedná o železniční přejezd zabezpečený světelnou výstražnou signalizací bez závor. Nehodu zachytila i kamera, nicméně ze záznamu s nižší kvalitou není jasné, jestli byla signalizace funkční. Zatímco strojvedoucí tvrdí, že ano, s tím nesouhlasí majitel firmy Bagro-Trans, které nákladní auto patřilo.