Pět let byla Raspenava pro řidiče uzavřená. Místní využívali objízdné trasy, kam se smělo jen s povolenkou. Pět let. „To si neumí nikdo představit, takovou dobu. Když vidíte, kam všude se peníze dávají a na nás po povodni stát zapomněl," okomentovala včerejší slavnostní otevření silnice Frýdlant Raspenava Bílý Potok jedna ze starších kolemjdoucích.

Srovnání silnice v Raspenavě při povodni a dnes.

„Peníze vláda schválila až v roce 2013, bylo to poslední rozhodnutí Nečasovy vlády. Slib zněl na 537 milionů korun, bohužel, budeme rádi, když teď dostaneme alespoň 310 milionů. Dost se mi to nelíbí," uvedl při přestřihávání pásky hejtman Martin Půta. „Ukazuje se, že je nutné, když dojde k nějakému masivnímu poškození komunikací, začít je opravovat hned po živelné události a nečekat. Se vzrůstajícím časem vstřícnost úředníků a také politiků na ministerstvech totiž významně klesá."

Obnovený úsek měří 8 kilometrů a kromě vlastní vozovky je kompletně nová kanalizace a na náklady obce i nové chodníky. „Jsem rád, že jsme se konečně dočkali, i když si myslím, že kvalita odvedené práce mohla být lepší. Zvláště kolem kanálů je silnice trochu hrbolatá, uvidíme po zimě," uvedl starosta Raspenavy Pavel Lžičař.

Největší škody byly v úseku pod frýdlantským zámkem. „Tam voda odplavila celou vozovku i tělesem, řeka si udělala nové koryto. Celý úsek se tak musel vybudovat znovu," připomněl ředitel krajských silničářů Jan Růžička.

CEDULÍ s nápisem „Tato silnice je v majetku Libereckého kraje“ chce kraj ukázat, jaký stav silnic by si ve svém vlastnictví představoval.

Kompletně obnovená je také opěrná zeď v délce 100 metrů a k ní přilehlé komunikace a dva mosty v Bílém Potoce. Celkem stála oprava silnice 228 milionů korun a je tak nejdražší obnovou komunikací po povodních v Libereckém kraji v roce 2010.

Posledním krátkým úsekem, který zbývá po povodních dodělat, je úsek mezi Novou Vsí u Chrastavy a Mlýnicí. Ten by měl být dokončen v nejbližších dnech.