Krajský úřad nařídil veřejné projednávání k chystanému rozšíření lyžařského areálu na Ještědu. Podle informace na úřední desce hejtmanství se uskuteční v pondělí 15. dubna. Rozšiřování plánuje správce areálu, společnost Tatry mountain resorts (TMR), kterému město areál v roce 2017 pronajalo na deset let s následnou desetiletou opcí.

Hlavním plánem společnosti TMR je vybudování zcela nové sjezdovky nazvané Nová Skalka. Ta má být dlouhá 1,6 kilometru a vést od horní stanice stávající lanovky Skalka. V dolní části se napojí na stejnojmennou už existující sjezdovku, lyžaři pak po ní dojedou až k dolní stanici lanové dráhy.

„Bude širší, přehlednější, bezpečnější a osvětlená. K tomu samozřejmě vznikne potřebné technické zabezpečení, zasněžování a podobně. Investice je plánována ve výši cca 120 milionů korun,“ uvedla už před časem marketingová manažerka areálu Renata Balašová. Cílem má být podle TMR zvýšení zájmu o lyžování.

Vychází nový týdeník!
Nový Týdeník Liberecko: O ubytovně v Doubí i technické univerzitě

Nové sjezdovce má ale podle dokumentace ustoupit přes 5 hektarů lesa. Další stromy ustoupí plánovanému rozšíření sjezdovek Slalomák a Liberecká. Rozšířit se má i takzvaná Beranova cesta, která spojuje dvě ze zdejších sjezdových tratí. Dohromady je v plánu odlesnění téměř 7 hektarů lesa.

Veřejné projednání záměru se uskuteční v pondělí 15. dubna od 16 hodin v zasedacím sále krajského úřadu Libereckého kraje. Lze přitom očekávat bouřlivá diskuse, záměr u některých lidí budí i kontroverze.

„Jsme přesvědčeni, že navrhovaný záměr velmi podstatně sníží kvalitu bydlení obyvatel v dané lokalitě. Pokud dojde k prodloužení sezóny areálu, pak se enormně zvýší hluková i světelná zátěž a emise z individuální dopravy. Tento fakt není v záměru zohledněn,“ upozornil předseda Jizersko – ještědského horského spolku Pavel Schneider.

Spolek má k záměru hned několik připomínek, rád by například, aby za odlesněné plochy vznikla přiměřená náhrada.

„Záměr zvyšuje fragmentaci lesního porostu, který je už nyní rozdělen na malé plochy 'souvislého' porostu. Další fragmentace lesní porost velmi oslabí proti nárazovému větru. Velmi snadno může dojít k poškození či vyvrácení zbylého porostu, což bude mít za následek erozi půdy a snížení schopnosti udržet vodu v krajině,“ tvrdí Schneider.

Lanovka. Ilustrační fotografie.
Lanovka na Ještěd skoro tři měsíce nepojede

Například zmíněná Beranova cesta, kterou by v budoucnu měli lyžaři využívat více, slouží jako jediná bezpečná cesta pro ty, kteří se pěšky vydají od konečné tramvaje k dolní stanici kabinové lanovky na Ještěd. Zpracovatel dokumentace sice na základě připomínek krajského úřadu navrhl zřízení pěšího koridoru o šířce metr a půl, podle Schneidera to ale není dostatečné.

„Toto se jeví jako velmi nebezpečné pro obě strany. Vytyčení 150 cm koridoru pro pěší je velmi omezující,“ uvedl Schneider.

Pokud záměr projde posouzením vlivu na životní prostředí a dostane zelenou, mělo by se na Ještědu začít pracovat už letos v září.