Podnik umístěný na okraji jižní průmyslové zóny totiž v loňském a letošním roce investoval do výroby přes miliardu korun. Na bilanční tiskové konferenci to uvedl ředitel závodu Miroslav Frontz
Firma má aktuálně zakázky nasmlouvané až na sedm let dopředu a stále se rozrůstá. „V loňském a letošním roce jsme rozšířili výrobní prostory o celkově 7500 metrů čtverečních,“ popsal vedoucí rozvoje závodu Tomáš Radosta.
Magna také přistupuje k postupné robotizaci výroby. „U nás dnes máme 111 šestiosých robotů, každý v průměru nahradí jednoho a půl člověka a dělá ve třech směnách. Roboti tak nahradili 500 pracovních míst. Klesá i jejich cena, investice do jednoho robota se vrátí za jeden až dva roky,“ uvedl Radosta.
Robotizace se v Magně týká především oblastí bez přidané hodnoty, jako je logistika. „Máme pilotní program takzvaných AGW vozíků (bezobslužné vozíky – pozn. red.). Rozhodně nechceme lidi propouštět. Sice racionalizujeme výrobu a snižujeme stavy v některých pozicích, zároveň ale masivně nabíráme do pozic jiných,“ řekl Frontz.
Liberecký závod zaměstnává 1800 lidí, ve většině případů jde o kmenové zaměstnance. Pětina pracovníků pochází ze zahraničí (mimo Slovensko). „Aktuálně máme 99 neobsazených míst, jde o seřizovače, elektrikáře i o dělnické profese,“ řekl personalista Jan Záruba.
Nekvalifikovaní dělníci si podle něj v Magně včetně příplatků a benefitů přijdou v průměru na 25 700 korun měsíčně, lidé na odborných pozicích pak na 38 tisíc korun.
Krize se nebojí
Případné ekonomické krize, o které ekonomové občas spekulují, se Magna aktuálně neobává. „O krizi se mluví už čtyři roky, každý den slyším nějaké spekulace, kdy přijde a jaká bude. Žádná krize ale zatím na obzoru není,“ poznamenal Frontz.
Aktéři nejen automobilového průmyslu také s napětím sledují chystaný odchod Velké Británie z Evropské unie, od kterého se očekává i dopad na ekonomiku v celé Evropě. Situaci vnímají také v Magně, byť ta v Británii velké zakázky nemá.
„Brexit nicméně zvyšuje nejistotu. Nevíme, jaký dopad bude mít na naše zákazníky. Vidíme třeba silný tlak Toyoty na uzavření části výroby v Británii,“ vysvětlil finanční ředitel podniku Pavel Cvejn. Větší vliv na automobilový průmysl by ale podle něj mělo případné uvalení dovozních cel ve Spojených státech.
Magna, původně založená v roce 1946 jako Plastimat, se zabývá výrobou plastových dílů pro automobily, zejména nárazníků, blatníků, pátých dveří nebo spoilerů. Jejím největším odběratelem je koncern Volkswagen, v čele se Škodovkou.