Podnik umístěný na okraji jižní průmyslové zóny totiž v loňském a letošním roce investoval do výroby přes miliardu korun. Na bilanční tiskové konferenci to uvedl ředitel závodu Miroslav Frontz

Firma má aktuálně zakázky nasmlouvané až na sedm let dopředu a stále se rozrůstá. „V loňském a letošním roce jsme rozšířili výrobní prostory o celkově 7500 metrů čtverečních,“ popsal vedoucí rozvoje závodu Tomáš Radosta.

Magna také přistupuje k postupné robotizaci výroby. „U nás dnes máme 111 šestiosých robotů, každý v průměru nahradí jednoho a půl člověka a dělá ve třech směnách. Roboti tak nahradili 500 pracovních míst. Klesá i jejich cena, investice do jednoho robota se vrátí za jeden až dva roky,“ uvedl Radosta.

Robotizace se v Magně týká především oblastí bez přidané hodnoty, jako je logistika. „Máme pilotní program takzvaných AGW vozíků (bezobslužné vozíky – pozn. red.). Rozhodně nechceme lidi propouštět. Sice racionalizujeme výrobu a  snižujeme stavy v některých pozicích, zároveň ale masivně nabíráme do pozic jiných,“ řekl Frontz.

Fotografie z požáru v Severochemě.
Padla obžaloba v případu požáru Severochemy. Muži hrozí až osm let vězení

Liberecký závod zaměstnává 1800 lidí, ve většině případů jde o kmenové zaměstnance. Pětina pracovníků pochází ze zahraničí (mimo Slovensko). „Aktuálně máme 99 neobsazených míst, jde o seřizovače, elektrikáře i o dělnické profese,“ řekl personalista Jan Záruba.

Nekvalifikovaní dělníci si podle něj v Magně včetně příplatků a benefitů přijdou v průměru na 25 700 korun měsíčně, lidé na odborných pozicích pak na 38 tisíc korun.

Krize se nebojí

Případné ekonomické krize, o které ekonomové občas spekulují, se Magna aktuálně neobává. „O krizi se mluví už čtyři roky, každý den slyším nějaké spekulace, kdy přijde a jaká bude. Žádná krize ale zatím na obzoru není,“ poznamenal Frontz.

Aktéři nejen automobilového průmyslu také s napětím sledují chystaný odchod Velké Británie z Evropské unie, od kterého se očekává i dopad na ekonomiku v celé Evropě. Situaci vnímají také v Magně, byť ta v Británii velké zakázky nemá.

Motorkář ujížděl policistům nočním Libercem, zastavila ho uzavírka.
Motorkář ujížděl policistům nočním Libercem, zastavila ho uzavírka

„Brexit nicméně zvyšuje nejistotu. Nevíme, jaký dopad bude mít na naše zákazníky. Vidíme třeba silný tlak Toyoty na uzavření části výroby v Británii,“ vysvětlil finanční ředitel podniku Pavel Cvejn. Větší vliv na automobilový průmysl by ale podle něj mělo případné uvalení dovozních cel ve Spojených státech.

Magna, původně založená v roce 1946 jako Plastimat, se zabývá výrobou plastových dílů pro automobily, zejména nárazníků, blatníků, pátých dveří nebo spoilerů. Jejím největším odběratelem je koncern Volkswagen, v čele se Škodovkou.

Podchod pod železniční tratí nedaleko liberecké areny.
Částka na opravu podchodu u arény je vysoká, město chce sehnat dotaci