Skvosty na čtyřech kolech, především z automobilky Laurin a Klement, můžete v těchto dnech obdivovat v Obchodním centru Forum v Liberci. Staré, avšak stále pojízdné vozy, tam vystavují u příležitosti stého výročí vzniku slavné továrny.

„V centru máme vystavených šest automobilů, z nichž většinu zapůjčil ze své soukromé sbírky Ladislav Samohýl. Ten má největší soukromou sbírku historických vozidel v celé republice," říká manažer OC Forum Jaroslav Černý.

Věkový průměr představovaných vozů je 101 let. „Podobná výstava byla naposledy v Liberci v roce 1993 v Severočeském muzeu. Jde tedy o ojedinělou možnost tyto vozy spatřit," zve návštěvníky spoluorganizátor Svatopluk Holata z Mobile Muzeum ČR, Klubu v AČR.

Jedním z vozů, který dočasně zaparkoval v obchodním centru je například Laurin a Klement Voituretty, typ A z roku 1905. Jde o nejmenší automobil, který byl vůbec prvním vyrobeným autem této značky v Čechách. Návštěvníci výstavy na vlastní oči uvidí originál tohoto typu vozu, který je stále pojízdný.

Další skvost, který můžou příznivci veteránů obdivovat, je Laurin a Klement typ F, který vyjel na silnice v roce 1907.

„Největším vozem v první vystavené skupině, který byl vyrobený přímo v Liberci, je vystavený RAF 1909. Je to jediný pojízdný vůz této značky u nás," láká Holata zájemce na další unikát.

Těchto automobilů se zachovalo pouhých deset. „Byly to vozy vyráběné pro nejbohatší z bohatých," poznamenal Holata a tím, že o každém z exponátů vystavených v OC Forum se návštěvníci dozvědí zajímavé informace z připojených panelů.

V Liberci dočasně zaparkovala i nejrozšířenější Laurinka Sb z roku 1913 nebo Laurin a Klement 1920 model MK.

Poněkud odlišným vozem z celé vystavené skupiny je sporťák, Bugatti typ 37. Model je totožný s vozem české automobilové závodnice Elišky Junkové, která v tomto Bugatti odjela v roce 1928 soutěž Targa Florio v Itálii, kde obsadila skvělé 5. místo.

„Bugatti je tady proto, že ve spolupráci s Nadací Elišky Junkové pořádáme anketu Dědeček automobil. A jedním z vozů, který může tento titul získat, je vystavený model Bugatti. Na konci výstavy budou moci i místní lidé pro tento model v anketě hlasovat," vysvětlil Holata.

Vozy jsou v OC Forum k vidění do 28. října.

Kdo byla Eliška Junková (1900 1994)

Olomoucká rodačka vyrůstala v řemeslnické rodině. V šestnácti letech nastoupila do bankovní pobočky, vedené dvaadvacetiletým Vincencem Junkem , který se stal jejím manželem. Díky jeho příjmům i osobnímu šarmu obou novomanželů (1922) si mladí Češi mohli během šesti let v alsaském Molsheimu koupit osm nejlepších závodních vozů té doby.V roce 1922 Eliška jako jedna z prvních žen získala „vůdčí list" (primát patří jisté Olze Procházkové, r. 1905).

Eliškapoprvé závodila (a hned zvítězila) 7. 9. 1924 v kategorii sportovních vozů do 2 l na trati Lochotín Třemešná. Stejný výsledek v sezóně 1925 zaznamenala na Zbraslav Jíloviště, Brno Soběšice, v Karlových Varech atd.Hvězda Elišky Junkové naplno zazářila vítězstvím ve třídě na Nürburgringu (1927)a při náročném sicilském závodě Targa Florio 1927 a 1928. Většinou šotolinový okruh, zpestřený ve své délce 108 km asi 1500 zatáčkami, se jel pětkrát. Od moře se šplhalo vzhůru přes 900 metrů. V závodě projela první kolo jako 4., ve druhém odpadla pro poruchu řízení. Do ročníku 1928 vstupovala na špičkovém kompresorovém Bugatti 2,3 l . Eliška Junková dojela na pátém místě v čase 7:27:40 hod., jen 8 minut za vítězným Divem.Dodnes jde o nejlepší ženský úspěch v nejvyšší automobilové kategorii.

Červenec 1929 přinesl tragédii. Junkův smyk na rozměklém asfaltu okruhu Nürburgring, vymrštění z vozu a náraz hlavou do skály. Po manželově smrti Eliška ukončila závodní kariéru. Začala cestovat a pomohla vybudovat zastoupení Bugatti na Cejlonu, pracovala pro Baťu. Zemřela 5. ledna 1994 ve věku 93 let. www.veteran.auto.cz