„Cink, cink." Identický zvuk tramvaje se pod Ještědem line už přes sto let. Teprve však před devatenácti lety v Liberci poprvé zacinkala tramvaj T3M. V roce 1993 vyjela v rámci zkušebního provozu a jejím uvedením odstartovala modernizace libereckého vozového parku. „Zpívající tramvaj," jak se jí přezdívá, teď už vyjíždí jen pro potěšení pamětníků. Nejinak tomu bylo o uplynulém víkendu.

„Tramvaj vyjela v sobotu 17. listopadu naposledy v letošním roce. Opět cestující sveze až příští rok," vysvětlil Tomáš Krebs z Boveraclubu, který tramvaj spravuje.

První prototyp z roku 1961

První prototyp tramvaje série T3 byl vyroben už v roce 1961. Na trať pod Ještědem se dostala o čtyři roky později. Původní tramvaje už v Liberci nenajdete. Většina z nich neexistuje a ty novější mají za sebou kompletní rekonstrukci a zmodernizování. Právě model T3M stál na začátku modernizace. Model, kterým se zájemci o projížďku mohli svézt v sobotu, byl do Liberce odkoupen letos v říjnu.

„Tato modelová řada jezdí ještě v Praze, kde jich byla zhruba stovka. Jsou ale postupně vyřazovány. Třeba v Ostravě už vůbec nejezdí," doplnil Tomáš Krebs.

Červeno-krémová tramvaj vyjela letos v Liberci už posedmé. Ani od posledního letošního svezení neodradilo nadšence chladné počasí. „Zahlédl jsem v sobotu asi desítku fandů z Prahy. Dokonce do Liberce přijelo i pár lidí z Ostravy," doplnil Krebs. To jen potvrzuje, že identická tramvaj ještě nepatří do starého železa.

„Nemáme problém ani s náhradními díly. Ty jsou nejen v Liberci, ale poskytují nám je i kolegové," pokračuje nadšenec Tomáš Krebs.

Do práce tramvají každý den

Svézt tramvají se přišel i Karel Holeček. Ten ještě před deseti lety dojížděl do práce tramvají každé ráno. Možnosti zavzpomínat na časy nedávno minulé proto rád využil. „Nevím, jestli to byla přímo tahle tramvaje, ale podobnou jsem každé ráno jezdil do Textilany. Rád na tu dobu vzpomínám, i přesto, že už nebydlím v Liberci," řekl Karel Holeček.

Tramvaje mají v Liberci dlouhou historii. Trať od vlakového nádraží k zoologické zahradě je používána už od roku 1897. Trať vedoucí do Rochlice a Růžodolu byla zrušena v roce 1960.