Silničáři v Libereckém kraji nebudou v zimě udržovat zhruba 70 kilometrů vozovek nižších tříd. Je to asi o 1,5 kilometru méně než loni. Nově byla do údržby zařazena krkonošská silnice třetí třídy z Horní Branné ke křižovatce se silnicí 14. 

Zcela bez údržby jsou v kraji hlavně málo využívané silnice třetí třídy, po nichž nejezdí veřejná doprava. Neudržuje se ani frekventovaná silnice druhé třídy 290 kolem přehrady Souš v Jizerských horách. Tam je důvodem ochrana zdroje pitné vody před znečištěním. Pro motoristy je tato spojnice do Frýdlantského výběžku přes zimu uzavřená.

Nové sklopné značky omezí kamiony

Zima také omezí nákladní dopravu do Polska. Při intenzivnějším sněžení se bude stejně jako při minulých zimách uzavírat pro kamiony hraniční přechod v Harrachově na Semilsku na silnici 10.

Nově budou sklopné značky zabraňující vjezd nákladním vozům připraveny také na úseku silnice 13 k hraničnímu přechodu v Habarticích na Liberecku. V kraji je také povinná zimní výbava na 11 úsecích, hlavně v Krkonoších a Jizerských horách.

Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná. Rok od roku se proto víc používá sůl. „Stejně jako v předchozích letech i letos došlo k rozšíření chemického posypu na úkor zdrsňovacího. Konkrétně se toto opatření týká silnic III. třídy v okolí obce Šimonovice," uvedl ředitel krajské firmy Silnice LK Petr Šén, která má zimní údržbu na starost.

Sjízdnost budou krajští silničáři zajišťovat na 2077 kilometrech. Ve skladech mají připraveno 12 000 tun soli, 26 800 tun inertního posypu a 155 000 litrů solanky. V průměru stojí údržba krajských silnic za zimu kolem 130 milionů korun. „V rozpočtu Libereckého kraje je na zimní údržbu do konce letošního roku alokováno cca 37,3 mililonů Kč, pro rok 2017 je v návrhu rozpočtu částka 125 milïonů Kč," říká krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Zimní údržba je rozdělena podle důležitosti. Silnice I. třídy a dopravně důležité silnice II. třídy by v celé šířce a délce měly být uklizeny do tří hodin. Zbývající úseky silnic II. třídy do šesti hodin a ostatní silnice III. třídy udržované zpravidla jen pluhováním do dvanácti hodin.