V neděli o tom informoval chrastavský starosta Michael Canov. Otevření rozestavěné ulice by mělo výrazně ulehčit dopravě ve městě. Tu od pátku komplikuje uzavření provizorního mostu přes Jeřici, který byl hlavní dopravní tepnou ve městě.

Stav mostu je velmi špatný, podle prvních prohlídek bude nutné vyměnit nejméně jedno ze tří polí, z nichž je složen. „Stav mostu je mnohem horší, než se myslelo, mostaři nařídili po podrobné prohlídce celého mostu jeho kompletní sundání. Je v celé délce dlouhodobým přetížením popraskán a konstrukční prvky zezdola mostu jsou shnilé,“ poznamenal Canov. O tom, jak rozsáhlá bude výměna by měla podle něj v pondělí rozhodnout odborná prohlídka. Most je od pátku uzavřený nejen pro automobily, ale i pro pěší. Doprava je vedena po objížďkách.

Pro město je uzavření mostu obrovským problémem, protože je hlavní dopravní tepnou, kterou využívají i kamiony z tamní průmyslové zóny. Stavební firma Syner, která rekonstruuje Pobřežní ulici, urychlila práce, aby bylo možné ulici zprůjezdnit alespoň v jednom směru. „Pustí tam ale jen kamiony, jinak by nebylo možné ve stavebních pracích pokračovat,“ řekl Canov. Pro jednosměrný provoz má být ulice průjezdná od konce srpna, zcela opravena bude na konci října. Ulici stejně jako nedaleký most zničila loňská povodeň.

Provizorní most vybudovala loni armáda v blízkosti někdejšího železného secesního mostu, který na počátku srpna voda vzala. Provizorní most ze tří mostních polí je dlouhý přes 40 metrů, má nosnost 50 tun. Původní secesní most byl chráněnou památkou, velká voda ho ale vzala a zbyl z něj na břehu jen jediný sloup veřejného osvětlení a pár dílů kovaného zábradlí. Město pozůstatky mostu i navazující silnice převzalo nedávno od kraje, který na obnovu nemá peníze. Výstavbu nového mostu chce za přispění ministerstva pro místní rozvoj zajistit Chrastava vlastními silami.

Po loňských srpnových povodních zůstaly v Libereckém kraji škody za více než osm miliard korun. Jen na krajských silnicích a mostech přesáhly dvě miliardy. Velkou vodou bylo zasaženo 198 mostů, na 60 procentech z nich musela být kvůli poškození snížena únosnost. Kompletní rekonstrukci potřebuje 22 mostů, dalších devět voda zcela zničila a vojáci je museli nahradit armádními mostními provizorii.