„Pane prezidente, od severu nás agresor nenapadne," vtipkoval při nedávné návštěvě prezidenta Miloše Zemana v Libereckém kraji radní pro dopravu Vladimír Mastník (SLK). Způsobem sobě vlastním narážel na rozkopané komunikace na Frýdlantsku, kde by agresor skutečně narazil, skončil by totiž v díře. Deník prostor zmonitoroval. Je plný uzavírek.Tou nejnovější je od úterního poledne uzavírka u Oldřichova v Hájích. „Z důvodu odstranění škod po povodních v červenci 2013 je zcela uzavřena komunikace mezi Mníškem a Oldřichovem. Uzavírka je platná do 28. srpna. Následně bude provoz v místě spuštěn v omezeném režimu, protože práce budou ještě pokračovat do poloviny října 2014, kdy bude projekt dokončen," informovala mluvčí dodavatelské firmy Iveta Štočková.
Nákladní auta se do Oldřichova dostanou pouze přes Frýdlant a Nové Město pod Smrkem. Zajedou si asi třicet kilometrů.
„Osobní doprava bude značena po místních vedlejších komunikacích. Tamní obyvatelé budou moci pro osobní dopravu využívat v řízeném režimu obecní komunikaci. O všech opatřeních včetně objízdných tras byli zástupci dotčených obcí včas informováni a dali nám souhlas," doplnila Štočková.
Nejhorší jsou Hejnice
Řidiči osobních vozů, kteří mají namířeno do Raspenavy a Hejnic se tedy přes Oldřichov dostanou, ale…
Z Raspenavy, kde se dočkali oprav povodňových škod, na Hejnice si šoféři jaksepatří poskáčou přes záplaty ve vozovce. Objízdná trasa vede skrz Ludvíkov, Přebytek a Lázně Libverda, přičemž těsně za Raspenavou momentálně také pracují silničáři, opravují krajnici, provoz v části objížďky je tedy omezený kvůli zúžené vozovce.
Pokud se turista v Hejnicích po prohlídce Baziliky rozhodne navštívit ještě zámek ve Frýdlantu vzdálený deset kilometrů, tak se mu nejspíš trochu zamotá hlava. Z Hejnic se nedostane přímo. Musí jet zpět na Liberec přes Nové Město pod Smrkem, zajede si asi deset kilometrů.
V Hejnicích se od letošního dubna obnovuje silnice II/290 po povodních v roce 2010. Jedná se o druhou etapu Frýdlant Bílý Potok. Investorem je Liberecký kraj. Cena díla je stanovena na 196 078 600 korun bez DPH. Dělníci tu budou až do září 2015.
Emoce
Konkrétně tato uzavírka stále vyvolává velké emoce, o kterých už Deník informoval. Připomeňme, že se kvůli ní do sebe pustili zástupci Libereckého kraje a Hejnic.
„Objížďka vedená přes Ludvíkov a Nové Město pod Smrkem je v naprosto havarijním stavu. Některé díry se sice někdo pokusil zaplácat vrstvou balené směsi, ale asi lopatou. Teď jsou tam kromě děr i hrboly," uvedl nedávno v otevřeném dopise místostarosta Hejnic Jaroslav Demčák (Za lepší Hejnice).
Kde se kope?- Velké uzavírky na Frýdlantsku se týkají hlavně Raspenavy a Hejnic.
- Na Liberecku se pak silničáři pustili do oprav silnice v Oldřichově v Hájích. Problémy jsou také v Nové Vsi u Chrastavy a ve Vítkově.
- V samotném Liberci řidiče trápí uzavírky v okolí Lesní ulice a třídy Dr. Milady Horákové. Kope se rovněž směrem ke krematoriu a začne se na Broumovské.
Upozornil také na to, že z objízdné trasy byla vyjmuta silnice přes Hajniště, jejíž stav je kritický. Ač bylo původně dohodnuto, že bude před objížďkou opravena a trasu zkrátí asi o tři a půl kilometru.
Katastrofální stav silnice v Hajništi může potvrdit redaktor Deníku, který do redakce z Frýdlantska denně dojíždí. „Je to tam strašné, opravdu jako na tankodromu. Té silnici se vyhýbám. Ale doporučuji, aby si ji projeli dobrodruzi, nebudou litovat," říká redakční kolega David Modrý.
Špatnou náladu v souvislosti s uzavírkami se nyní snaží politici krotit pomocí vzájemných dohod.
„Setkání krajského radního pro dopravu Vladimíra Mastníka s místostarostou Hejnic Jaroslavem Demčákem v přítomnosti starosty města Jiřího Horáka se uskutečnilo v pondělí v Hejnicích zejména kvůli nedorozuměním při stanování objízdných dopravních tras na Frýdlantsku," potvrdil informaci mluvčí Kraje Jiří Langer.
Výsledkem jednání je dohoda, která má lidem zaručit lepší komunikaci.
„Účastníci se shodli na tom, že je třeba o uzavírkách silnic a trasách objížděk včas a podrobně z obou stran informovat tak, aby občané, jichž se dopravní omezení dotknou, se na ně mohli lépe připravit," konstatoval Langer.
Podle politiků je také potřeba zvýšit osvětu při vysvětlování nutnosti uzavírek a vyvarovat se zveřejňování nepřesných a neověřených informací. Zasadit se o co nejrychlejší dokončení potřebných prací na opravách silnic a zároveň hledat cesty, jak co nejvíce usnadnit obyvatelům dotčených obcí co nejlevnější pohyb po silnicích Frýdlantska.
„Všichni zúčastnění mají zájem co nejdříve zklidnit poněkud rozvířenou atmosféru při komunikaci o problémech rekonstrukcí silnic, mostů a propustků nejen po povodních a zároveň průběžně účelně upravovat náhradní dopravu ve prospěch řidičů," zakončil mluvčí Langer.
Zkušenost z Holandska. Silnice za pouhé 3 dny!Liberec - Deník kontaktoval Liberečana Miroslava Hrůzu, který už deset let žije a pracuje v Holandsku. Popsal, jak tam probíhají opravy komunikací.
„To se s Čechy nedá vůbec srovnávat. Silnice v Holandsku jsou super. Češi by se měli od Holanďanů začít učit. Za deset let, co jsem tady, jsem nepotkal na silnicích tolik děr jako za týden dovolené v Liberci. Čím to asi bude? Že by použitým materiálem a kvalitně odvedenou prací? Myslím, že ano. Každý hned namítne, že tady je jiné počasí, ale opak je pravdou. Zima tu je prakticky stejná a vítr fouká stále. Prší tu častěji a slunce na téhle rovné ploše také pálí více. Byl jsem svědkem, když jsem bydlel ještě v Enschede, že se předělávala silnice asi půl kilometru dlouhá v centru města. Doba trvání celé stavby, a to s likvidací původní vozovky, až po finální otevření hotové komunikace trvala pouhé tři dny. Ono se tam totiž pracovalo 24 hodin v kuse po celé tři dny, a to byl víkend, prosím," vylíčil Hrůza.