Současné stavební buňky na autobusovém nádraží, které slouží cestujícím jako zázemí už 20 let, konečně zmizí. Čekárnu, občerstvení, sociální zařízení a další by měli cestující najít v rozlehlé budově, která zaplní současnou proluku v Žitavské ulici. „Jde o jeden ze stěžejních projektů města. I proto jsme chtěli, aby vítězný návrh vzešel z architektonické soutěže," uvedl náměstek primátora Jan Korytář.

Odbornou porotu nakonec nejvíc zaujal návrh architekta Petra Stolína. „Po pravdě nebylo lehké se s hodnocením návrhů vypořádat. Všechny byly kvalitní, nicméně Stolínův návrh nejlépe splnil zadání města. Tedy aby zkvalitnil zástavbu v ulici Žitavská a aby dbal i na všechny dopravní aspekty.

V budoucnu už totiž nebudou smět autobusy na terminálech z bezpečnostních důvodů couvat. Řešení pana Stolína se s tím dobře vypořádalo," zdůvodnil jeden z porotců, urbanista Jiří Klokočka.

Nový terminál by se měl začít stavět na podzim 2018, hotový by měl být v druhé polovině roku 2019.

„Současné autobusové nádraží je zbytečně veliké. Autobusy parkují uprostřed rozlehlé plochy a lidé pobíhají zoufale s kufry okolo a hledají příslušnou odjezdovou zastávku. My jsme počet odjezdových míst zredukovali ze současných 20 na 8. Autobusy budou odjíždět přímo z pod parkovacího domu. Bude tam ovál s centrálním nástupním ostrůvkem, který budou autobusy objíždět. Lidé se na refýž dostanou po jezdících schodech přímo z prvního patra, kde bude odbavovací hala, nebo rovnou z ulice Žitavská či Vaňurova," popisuje Stolín.

MOC NEBO TAK AKORÁT?

„Zatím mi ten návrh přijde dost monstrózní, nevím, kdo tam bude parkovat. Lidi spíš chtějí parkování v centru města. Spíš se bojím, že ten parkovací dům bude poloprázdný," myslí si Dana Černušková, která z autobusového nádraží jezdí za rodiči do Českého Dubu.

Podle Klokočky je ale kapacita navrhovaného parkovacího domu ideální. „Autobusové nádraží je hned naproti vlakovému, takže se tím vyřeší i parkovací kapacita pro ty, kteří cestují vlakem. Trend je takový, že se bude čím dál víc využívat veřejná doprava, takže dostatečná parkoviště budou potřeba," kontruje člen odborné poroty.

Zeleň i s vyhlídkou Fasádu celého objektu má tvořit podle Stolína jen tenká nerezová tkanina, která nebude zastírat, že uvnitř parkují auta. Tkaninu by však měla částečně pokrývat zeleň, aby se rozbila monotónní šedivá plocha. Stejně tak by se měla zeleň dostat i na střechu, která by měla být přístupná veřejnosti. Právě vyhlídka ze střechy na Ještěd a centrum Liberce by měla být jakýmsi lákadlem celého komplexu. Na střechu umístil Stolín rovněž solární panely, které budou dodávat elektřinu pro svícení v parkovacím domě.

Podle Stolína bylo na soutěži nejtěžší vypořádat se s prostorem, který byl k dispozici. „Mohli jsme navrhovat jen na pozemcích města, takže vejít se tam bylo opravdu velmi náročné, pokud chcete navrhnout komplexní objekt, který bude mít všechny funkce, které má nádraží mít," zmínil Stolín. I tak ale zřejmě dozná jeho návrh ještě nějakých změn.

„Všechno ještě projde připomínkovacím řízení, a to jak ze stran odborníků, tak i veřejnosti, aby se vše doladilo především ke spokojenosti cestujících i dopravců," dodal Korytář s tím, že město už začalo jednat s majitelem autobusového nádraží o případném odkoupení všech pozemků, tedy těch, kde jsou teď odjezdová stání autobusů.

„Mohl by z toho vzniknout kvalitní veřejný prostor se zelení nebo hřiště a podobně. Kvůli tunelu, který pod nádražím vede, se tam nedají založit základy velkých staveb. Ale jednání jsou teprve na začátku," dodala náměstkyně primátora Karolína Hrbková.