Kromě sušeného masa nabízejí i čerstvé a další produkty. Prorazili i díky Tatrhům, kterých se už pravidelně účastní. „Tatrhy nám bez nadsázky změnily život, protože díky nim jsme se rozhodli, že s podnikáním začneme,“ svěřila Eva Jiřičková z týmu MASS.NA. Ta původně působila jako projektový manažer přes dotace, zatímco její partner Marek Piroch pracoval jako vedoucí pobočky multikina.

Mohla byste představit vaše řeznictví?
Jsme malé řeznictví a především výrobci sušeného masa. Do Dubu jsme přišli s tím, že sháníme prostory na výrobu našeho sušeného masa. To, že jsme se nakonec rozhodli zachovat i fungující řeznictví, byla spíše náhoda a fakt, že jsme se nadchli pro vizi kombinace sušeného a čerstvého masa.

V čem se lišíte od jiných řeznictví?
Snažíme se dělat věci trošku jinak. Často našim zákazníkům namísto otázky „Co si dáte?“ pokládáme dotaz: „Co budete vařit?“ Baví nás přemýšlet o celém procesu úpravy masa až po finální výsledek, a to se snažíme předávat i do prodeje. Chceme nabízet skutečně kvalitní uzeninu bez zbytečných chemikálií. Také se odlišujeme vizuální identitou.

Co plánujete do budoucna?
Připravujeme závozy rodinných balíčků s odkazy na recepty. Budeme v tomto směru spolupracovat s lokálním blogem o vaření. Do budoucna bychom rádi šli cestou bezobalových závozů čerstvého masa a uzeniny v Libereckém kraji.

Proč název MASS.NA?
Původně jsme uvažovali o názvu U řízka a roštěnky. (smích) V názvu našeho řeznictví jsme chtěli zachovat tradiční název masna, ale ozvláštnit ho trošku netradiční formou, proto nakonec vznikl ten současný. Můžeme ho použít i na naše produkty a budovat tak jednotnou značku. První část názvu „mass“ může mít v angličtině význam hmotnost, masa, což je příznačné, protože v řeznictví pracujeme s hmotností neustále.

Jak se zrodil nápad se sušením masa?
První várku masa jsme usušili v roce 2015 podle internetového receptu, který jsme si upravili. Z kilového kusu jsme získali 300 gramů sušeného masa, které jsme rozdali po známých, a všechny ohromilo. Po půl roce jsme opět vyzkoušeli další sušení, tentokrát i z dalších druhů mas. Prvně jsme představili náš produkt veřejnosti na Restaurant Day ve Vratislavicích a slavili jsme úspěch. Ohromně nás to namotivovalo.

Co se dělo dál?
Začali jsme se tedy aktivně zajímat o podrobnosti, povinné náležitosti a rozmýšleli, zda opravdu s výrobou začneme, ve mně se začátek „sušeného podnikání“ dlouho kombinoval s myšlenkou otevření sdílené kuchyně a food inkubátoru v Liberci, kde bychom současně měli i výrobničku, tento nápad jsem ale nakonec díky vysokým investičním nákladům zavrhla, ale kdo ví, co přinese budoucnost.

Z jakého důvodu jste zrovna usadili v Českém Dubu?
Ve spolupráci s Veterinární správou pro Liberecký kraj jsme sháněli prostory, kde bychom mohli výrobnu mít, ale prostory v Liberci byly pro nás příliš velké a nákladné. Nakonec jsme dostali tip na toto řeznictví v Českém Dubu, které provozoval dlouhou dobu pan mistr řezník – pan Růta, který se chystal do důchodu. V Českém Dubu se jedná o jediné specializované řeznictví, navíc situované přímo na náměstí. Přišlo nám škoda, aby taková prodejna skončila, maso oba dva milujeme a práce s ním nás baví, takže jsme se nadchli pro myšlenku kombinace čerstvého a sušeného.

Jaké produkty nabízíte?
V řeznictví máme klasický sortiment výsekového masa a drobů – hovězího, vepřového, selecího a drůbežího. Jsme opravdu řeznictví malé, ale snažíme se nabídnout co nejširší portfolio, bouráme si sami vepřové půlky a hovězí čtvrtě. Z uzenin máme klobásy, salámy a kvalitní šunky, kvalitní uzenky a špekáčky, zabijačkové výrobky a suché salámy. Nabízíme také uzené či naložené kýty a plece na rožeň (jak selecí, tak vepřové). Velice oblíbené jsou u nás české pršuty.

Máte ve vašem sortimentu i jiné produkty než maso?
Momentálně rozšiřujeme naši nabídku o speciální zavařeniny jako rilletes, vepřovky a paštiky. Ke grilovaným masům máme také několik druhů pest a chutney. No a nově u nás zákazníci koupí samozřejmě i naše sušené maso na váhu či v balíčkách po 25 nebo 50 g.

Odkud maso berete?
Maso používáme výhradně české, co se týká hovězího, bereme ho od regionálních malochovatelů.

Říká se, že není maso jako maso. Jak u vás dbáte na kvalitu?
Základ je v dobrých dodavatelích, koukáme na to, abychom dostali vždy zdravé, mladé a prostě dobré maso. Velká výhoda je v tom, že si jej sami bouráme, takže jej upravíme, jak potřebujeme, a jak zákazníci chtějí. O správném skladování a čistotě nemluvě.

V čem jsou vaše sušená masa specifická?
Sušených mas existuje mnoho druhů, my o sobě říkáme, že nejsme Jerky ani Biltong, ale děláme to po svém. Celý technologický postup jsme si totiž vypiplali sami a myslím, že u nás najdou zákazníci hodně netradiční příchutě, marinády si vlastnoručně mícháme z mnoha ingrediencí a ničím je nešidíme. Žádné prášky, žádné náhražky a kvalitní české maso. Takhle nám to dává smysl.

Vyzrálá roštěná.Co byste doporučila zákazníkovi, abyste ho navnadila?
Určitě náš největší trhák. Tím je vepřové na citronech a kráva ala jerky. Co se týká čerstvého masa, snažíme se nabízet a propagovat méně známé druhy masa a steakové maso.

Kde čerpáte inspiraci na recepty?
Jsme gastronomičtí nadšenci a k jídlu máme celkově blízko, inspiraci na marinády čerpáme například v běžných receptech. Již si pohráváme s nápadem sušeného masa na způsob svíčkové omáčky, ale zatím na to nedošlo. (smích)

Jaký máte názor na akce podobné Tatrhům?
Akce jakou jsou Tatrhy jsou skvělou příležitostí pro každého, kdo se chce pochlubit svou tvorbou či výrobou, a třeba i pro začínající podnikatele. Právě účast na Tatrzích nám ukázala, zda je o produkt vůbec zájem a získali jsme zpětnou vazbu. Stejně tak fandíme akci Restaurant Day a jim podobným. Pokaždé nás účast na těchto akcích nabije energií. (úsměv)

Jak to máte s distribucí? Dovážíte zákazníkům?
Naše sušené maso budeme distribuovat maloobchodům a regionálkám po celé ČR. Upřímně doufáme i ve vývoz do zahraničí. Co se týká čerstvého masa a uzeniny, zatím zavážíme pouze známým a kamarádům, ale plánujeme dělat závozy do Liberce, Jablonce a okolí. Momentálně chystáme již zmíněné rodinné balíčky a připravujeme e-shop.

Používáte k propagaci sociální sítě?
Snažíme se, ale bez mučení přiznáváme, že na nějakou strategickou a pravidelnou propagaci není čas. Jsme na Facebooku  a Instagramu.