Na nákup akcií ČSAD Liberec si definitivně nechte zajít chuť. To je vzkaz, který Libereckému kraji poslal na konci letošního června antimonopolní úřad. Nákup už v prosinci pozastavil předběžným opatřením, nyní zamítl krajem podaný rozklad a zakázal ho definitivně. Kraj reaguje správní žalobou.

ČSAD Liberec.
Busline překazil Libereckému kraji nákup ČSAD Liberec

Kraj chtěl koupit akcie ČSAD Liberec, aby mohl do firmy vstoupit a získat nad dopravou v kraji větší kontrolu. Za 86 procent akcií měl zaplatit přes 14 milionů korun. „Nemyslím, že by se kraj měl chovat jako ovce před porážkou, která jen jemně pobekává, když ji stříhají do hola,“ odůvodňoval záměr už loni hejtman Martin Půta, který současnou situaci na dopravním trhu označuje za oligopol.

Ačkoli měl kraj zájem hlavně o ČSAD Liberec, o majetkovém vstupu jednal i s dalšími dvěma dopravci ČSAD Česká Lípa a BusLine. „Firmy jsme oslovovali kvůli kritice BusLinu, jednání s ČSAD považoval za diskriminační,“ vysvětlil Půta.

Busline. Ilustrační fotografie.
Kraj hledá dopravce. Důležité jsou kromě ceny i kvalitativní parametry

BusLine snahu kraje označuje za nedovolenou podporu a byl to právě on, kdo ji u antimonopolního úřadu napadl. Úřad navíc kraji zakázal i případný nákup zbylých dvou dopravců. Vadí mu především to, že chtěl akcie koupit přímo bez toho, aby na ně vyhlásil zadávací řízení. To ale kraj považuje za nesmysl. „Nesouhlasíme s domněnkou, že je akcie věc stejně jako třeba papír do kopírky, který se dá koupit v libovolném množství od různých dodavatelů, a že jeho nákup by se měl soutěžit ve veřejné zakázce,“ uvedl Půta.

Jenže předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj ve svém rozhodnutí konstatuje, že tento úhel pohledu není správný. „Z takové argumentace by mohlo vyplynout, že pokud by zadavatel požadoval jakýkoli konkrétní výrobek, nejednalo by se o veřejnou zakázku, neboť by mu požadované plnění mohl nabídnout vždy jen jeden dodavatel,“ napsal Rafaj.

Fügnerova. Terminál MHD Liberec. Ilustrační snímek.
Další peníze za MHD pro BusLine. Získal přes 28 milionů

To, že jde o veřejnou soutěž, Rafaj dokazuje právě tím, že Liberecký kraj jednal s více dopravci. „Nabytí akcií (…) stejně jako výběr dodavatele tak zjevně byly pro zadavatele alternativami, z nichž chtěl pro sebe zvolit tu nejvýhodnější,“ poznamenal Rafaj. Zda je akcie věc, která se musí soutěžit, či nikoli, nakonec rozhodne soud. „Rada kraje na svém úterním zasedání odsouhlasila podání správní žaloby ke Krajskému soudu v Brně,“ uvedl krajský mluvčí Filip Trdla.

Otázku podle něj Liberecký kraj považuje za zásadní precedent pro budoucí vztahy mezi samosprávami a obchodními společnostmi. Kraj se nyní snaží k akciím ČSAD Liberec dostat jinou cestou, a to přijetím daru. O něm by měli zastupitelé rozhodovat v srpnu. Mezitím už kraj stihl založit i vlastního dopravce, firmu Autobusy LK.

Ilustrační. Terminál městské hromadné dopravy (MHD) v ulici Fügnerova v Liberci.
Dopravní podnik v Liberci zruší noční spoje. Lidé jimi nejezdí