VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Upravili podvozek, tramvaj jezdí tiše

Liberec - Až kolem vás příště projede nová liberecká tramvaj EVO 2, nastražte uši. Možná ji ani nezaslechnete. Po stížnosti několika lidí bydlících podél trati v ulici 5. května totiž nechal dopravní podnik vyměnit některé součástky na podvozku, aby vozidlo tolik nevibrovalo.

29.5.2013 4
SDÍLEJ:

Nový prototyp nízkopodlažní tramvaje EVO2 Foto: Deník/Vít Černý

„Očekáváme mnohem lepší výsledky než při minulém měření. Zatím mohu mluvit pouze pocitově, ale první dojmy jsou takové, že tramvaj je mnohem méně hlučná," potvrdil Deníku provoznětechnický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DMPLJ) Ludvík Lavička. Vychází z úprav, které na tramvaji technici v depu provedli. Vyměnili veškeré pryžokovové prvky a těsnění, které na podvozku tlumí vibrace přenášené z vozidla do okolí.

„Neboť je tramvaj prototypem, všechny tyto součástky byly navrženy z pouhého výpočtu. Realita se trochu lišila, protože při konstrukci se vycházelo jen z tabulek, ne ze skutečnosti. Nainstalovali jsme modernější a lepší," vysvětluje Lavička.

Podle ředitele DPMLJ Luboše Wejnara byla hlučnost tramvaje při jízdě dána nikoliv její konstrukcí, ale tím, že vydává jiný charakter zvuku o jiné frekvenci než tramvaje, na které jsou Liberečané po léta zvyklí. To může vyvolávat dojem, že je hlučnější. Ve skutečnosti je jen jiná.

„Každé nové vozidlo prochází vývojem. My jsme ihned po vznesení podnětu, že tramvaj je hlučnější, provedli nápravná opatření a nezbytná měření," zdůraznil Wejnar. Hlukové limity navíc tramvaj nikdy nepřekročila. Přesto podnik vyhověl občanům a pokusil se vibrace snížit.

Ještě několik dní bude probíhat měření vibrací nejen vně tramvaje, ale i v bytech na ulici 5. května, kde žijí stěžovatelé. Jeden ze starších obyvatel dotčeného domu se Deníku svěřil, že tramvaj už tolik nehučí. „Samotná tramvaj je tichá, ale vadil nám ten hukot, když se přiřítila. Nevím, jestli je to tím, že je mokro nebo že jede pomaleji, ale zdá se mi to tišší," zamyslel se senior.

Podobně hovořili i lidé čekající na zastávce. Ti dokonce konstatovali, že tramvaj EVO 2 je tišší než staré tramvaje T3. „Všimněte si, že když T3 stojí, pořád slyšíte hučení větráků. EVO je při stání v zastávce absolutně tichá," připomněla Marie Benešová.

V následujících dnech má tramvaj získat osvědčení k provozu, jakousi obdobu techničáku. Pak má brázdit ulice Liberce už se všemi potřebnými dokumenty a povoleními.

EVO 2 stála liberecký dopravní podnik 38 milionů bez DPH a poprvé byla v Liberci představena dne 22. září 2012. Při homologačních zkouškách během zkušebního provozu byla následně rozebrána do posledního šroubku, aby se ověřilo opotřebení materiálu a eventuální vady. Tramvaj testováním prošla bez připomínek.

Autor: Tomáš Lánský

29.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Liberecký tahoun Jan Štokr smečuje přes Emanuela Birarelliho z italské Verony.

Volejbalisté Liberce potrápili hvězdy z Verony. Kluci bojovali, těšilo Nekolu

Prvňáci ze Základní školy Doctrina v Liberci.

Naši prvňáci ze ZŠ Doctrina Liberec a ZŠ a MŠ Jindřichovice pod Smrkem

Hustě sněžilo. Bouralo se, vlak najel do stromu, stála i dálnice

Liberecko - Husté sněžení v úterý komplikovalo dopravu v celém kraji.

Studenti vybírají prezidenta. Kdo je podle mladých lepší pro budoucnost země?

Liberecký kraj - V prvním kole, které proběhlo v prosinci, u studentů jasně zabodoval Jiří Drahoš. Jde však pouze o simulaci, která na skutečnou politiku nemá vliv. Zatím.

První sníh, kalamita a s obnaženou hrudí na Sněžku: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 16. ledna 2018.

Zastupitelé Liberce byli osvobozeni

Liberec - Bývalí liberečtí zastupitelé si mohou oddechnout. Odvolací soud potvrdil rozsudek, který je zprostil obžaloby.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>