„Očekáváme mnohem lepší výsledky než při minulém měření. Zatím mohu mluvit pouze pocitově, ale první dojmy jsou takové, že tramvaj je mnohem méně hlučná," potvrdil Deníku provoznětechnický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DMPLJ) Ludvík Lavička. Vychází z úprav, které na tramvaji technici v depu provedli. Vyměnili veškeré pryžokovové prvky a těsnění, které na podvozku tlumí vibrace přenášené z vozidla do okolí.
„Neboť je tramvaj prototypem, všechny tyto součástky byly navrženy z pouhého výpočtu. Realita se trochu lišila, protože při konstrukci se vycházelo jen z tabulek, ne ze skutečnosti. Nainstalovali jsme modernější a lepší," vysvětluje Lavička.
Podle ředitele DPMLJ Luboše Wejnara byla hlučnost tramvaje při jízdě dána nikoliv její konstrukcí, ale tím, že vydává jiný charakter zvuku o jiné frekvenci než tramvaje, na které jsou Liberečané po léta zvyklí. To může vyvolávat dojem, že je hlučnější. Ve skutečnosti je jen jiná.
„Každé nové vozidlo prochází vývojem. My jsme ihned po vznesení podnětu, že tramvaj je hlučnější, provedli nápravná opatření a nezbytná měření," zdůraznil Wejnar. Hlukové limity navíc tramvaj nikdy nepřekročila. Přesto podnik vyhověl občanům a pokusil se vibrace snížit.
Ještě několik dní bude probíhat měření vibrací nejen vně tramvaje, ale i v bytech na ulici 5. května, kde žijí stěžovatelé. Jeden ze starších obyvatel dotčeného domu se Deníku svěřil, že tramvaj už tolik nehučí. „Samotná tramvaj je tichá, ale vadil nám ten hukot, když se přiřítila. Nevím, jestli je to tím, že je mokro nebo že jede pomaleji, ale zdá se mi to tišší," zamyslel se senior.
Podobně hovořili i lidé čekající na zastávce. Ti dokonce konstatovali, že tramvaj EVO 2 je tišší než staré tramvaje T3. „Všimněte si, že když T3 stojí, pořád slyšíte hučení větráků. EVO je při stání v zastávce absolutně tichá," připomněla Marie Benešová.
V následujících dnech má tramvaj získat osvědčení k provozu, jakousi obdobu techničáku. Pak má brázdit ulice Liberce už se všemi potřebnými dokumenty a povoleními.
EVO 2 stála liberecký dopravní podnik 38 milionů bez DPH a poprvé byla v Liberci představena dne 22. září 2012. Při homologačních zkouškách během zkušebního provozu byla následně rozebrána do posledního šroubku, aby se ověřilo opotřebení materiálu a eventuální vady. Tramvaj testováním prošla bez připomínek.