Pokud se podaří týmu svůj projekt podporovaný technickou agenturou úspěšně dokončit, mohl by sloužit i dalším dopravním podnikům v Česku. Deníku to sdělil ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Testování v provozu

„Projekt má za cíl vývoj a realizaci unikátních metod a zkušebních přípravků pro testování stejnosměrných a střídavých trakčních motorů, které se používají u tramvajových podvozků. Realizované metody a zařízení zajistí zrychlené zkoušky, testování během údržby a monitorování vybraných tramvajových souprav v reálném provozu," konstatoval hlavní řešitel projektu Aleš Richter, proděkan pro rozvoj a kooperaci s průmyslem fakulty mechatroniky Technické univerzity v Liberci (TUL).

Cílem projektu je především zefektivnění práce při pravidelné údržbě a mimořádných opravách tramvajových podvozků. Tento projekt se v hlavách vědců i praktiků rodil už delší dobu. „V roce 2012 došlo k přihlášení projektu do dotačního systému Technologické agentury ČR, která se snaží podporovat výzkum, experimentální vývoj a inovace. Samotný projekt byl hodnocen ve své kategorii mezi nejlepšími a získal dotaci," doplnila tisková mluvčí DPMLJ Martina Poršová.

První měření

V současné době probíhají první měření, které provádí řešitelský tým přímo v praxi. Z jejich výsledků by měla vzejít finální podoba technické diagnostiky a moderní informatiky při údržbě tramvajových vozů. „Výsledné nové řešení bude zřejmě možné využít i v jiných dopravních podnicích, a proto s nimi budeme v rámci Sdružení dopravních podniků jednat o možné spolupráci." doplnil Wejnar.

DPMLJ má ve svém parku celkem 67 tramvajovými vozů, z nichž zhruba 44 vyjíždí každý den. Jak doplnila Poršová, tyto tramvajové vozy prochází pravidelnou údržbou, kterou si provádí společnost sama ve svém moderním zázemí. Díky lepší údržbě se podaří snížit negativní vlivy na okolí, jakými jsou například hluk nebo vibrace, zvýší se spolehlivost a prodlouží životnost vozů.

Vzájemnou spolupráci si chválí obě strany. Vědci vítají uplatnění studentů i absolventů TUL v praxi. „Technická Univerzita generuje každý rok mnoho kvalitních absolventů, kteří hledají práci přímo v regionu, pro jejich rozvoj a uplatnění je spolupráce s praktickým prostředím nezbytná," shrnul Richter. Zástupci dopravního podniku zase kvitují praktický přínos pro jejich technické zázemí.

Barbora Silná