VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Univerzita a dopravní podnik chystají zlepšovák pro motory tramvají

Liberec - Na dalším společném projektu, který má tentokrát zlepšit spolehlivost a prodloužit životnost trakčních motorů v tramvajových podvozcích, spolupracují nyní vědci z liberecké univerzity a praktici z dopravního podniku.

8.5.2013 3
SDÍLEJ:

ÚDRŽBA TRAMVAJÍ snižuje negativní vlivy na okolí (hluk, vibrace atd.), zvyšuje spolehlivost a prodlužuje životnost.Foto: DPMLJ

Pokud se podaří týmu svůj projekt podporovaný technickou agenturou úspěšně dokončit, mohl by sloužit i dalším dopravním podnikům v Česku. Deníku to sdělil ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Testování v provozu

„Projekt má za cíl vývoj a realizaci unikátních metod a zkušebních přípravků pro testování stejnosměrných a střídavých trakčních motorů, které se používají u tramvajových podvozků. Realizované metody a zařízení zajistí zrychlené zkoušky, testování během údržby a monitorování vybraných tramvajových souprav v reálném provozu," konstatoval hlavní řešitel projektu Aleš Richter, proděkan pro rozvoj a kooperaci s průmyslem fakulty mechatroniky Technické univerzity v Liberci (TUL).

Cílem projektu je především zefektivnění práce při pravidelné údržbě a mimořádných opravách tramvajových podvozků. Tento projekt se v hlavách vědců i praktiků rodil už delší dobu. „V roce 2012 došlo k přihlášení projektu do dotačního systému Technologické agentury ČR, která se snaží podporovat výzkum, experimentální vývoj a inovace. Samotný projekt byl hodnocen ve své kategorii mezi nejlepšími a získal dotaci," doplnila tisková mluvčí DPMLJ Martina Poršová.

První měření

V současné době probíhají první měření, které provádí řešitelský tým přímo v praxi. Z jejich výsledků by měla vzejít finální podoba technické diagnostiky a moderní informatiky při údržbě tramvajových vozů. „Výsledné nové řešení bude zřejmě možné využít i v jiných dopravních podnicích, a proto s nimi budeme v rámci Sdružení dopravních podniků jednat o možné spolupráci." doplnil Wejnar.

DPMLJ má ve svém parku celkem 67 tramvajovými vozů, z nichž zhruba 44 vyjíždí každý den. Jak doplnila Poršová, tyto tramvajové vozy prochází pravidelnou údržbou, kterou si provádí společnost sama ve svém moderním zázemí. Díky lepší údržbě se podaří snížit negativní vlivy na okolí, jakými jsou například hluk nebo vibrace, zvýší se spolehlivost a prodlouží životnost vozů.

Vzájemnou spolupráci si chválí obě strany. Vědci vítají uplatnění studentů i absolventů TUL v praxi. „Technická Univerzita generuje každý rok mnoho kvalitních absolventů, kteří hledají práci přímo v regionu, pro jejich rozvoj a uplatnění je spolupráce s praktickým prostředím nezbytná," shrnul Richter. Zástupci dopravního podniku zase kvitují praktický přínos pro jejich technické zázemí.

Barbora Silná

Autor: Redakce

8.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Liberecký tahoun Jan Štokr smečuje přes Emanuela Birarelliho z italské Verony.

Volejbalisté Liberce potrápili hvězdy z Verony. Kluci bojovali, těšilo Nekolu

Prvňáci ze Základní školy Doctrina v Liberci.

Naši prvňáci ze ZŠ Doctrina Liberec a ZŠ a MŠ Jindřichovice pod Smrkem

Hustě sněžilo. Bouralo se, vlak najel do stromu, stála i dálnice

Liberecko - Husté sněžení v úterý komplikovalo dopravu v celém kraji.

Studenti vybírají prezidenta. Kdo je podle mladých lepší pro budoucnost země?

Liberecký kraj - V prvním kole, které proběhlo v prosinci, u studentů jasně zabodoval Jiří Drahoš. Jde však pouze o simulaci, která na skutečnou politiku nemá vliv. Zatím.

První sníh, kalamita a s obnaženou hrudí na Sněžku: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 16. ledna 2018.

Zastupitelé Liberce byli osvobozeni

Liberec - Bývalí liberečtí zastupitelé si mohou oddechnout. Odvolací soud potvrdil rozsudek, který je zprostil obžaloby.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>