První etapa by se měla začít stavět v letních měsících, které jsou podle Veselky nejideálnější pro nutnou odstávku tramvají. Realizaci léta plánovaného projektu, který má za cíl zlepšit dopravní obslužnost největšího libereckého sídliště, podpořila nedávno šedesátimilionová dotace z Regionálního operačního programu. „Tato dotace pokryje přes devadesát procent nákladů na celou první etapu,“ konstatoval Jiří Veselka.

První etapou bude úsek vedoucí od terminálu MHD až k zastávce Mlýnská. Na této trase dojde ke zdvoukolejnění trati, která se v další etapě dostane až na sídliště Broumovská. Na zastávce U Lomu se potom nové koleje odkloní od trati vedoucí do Jablonce nad Nisou, a budou pokračovat až na Dobiášovu ulici v Rochlici.

„Celý úsek od zastávky Mlýnská až po Dobiášovu ulici se bude stavět v několika etapách, pro které se v současné době připravuje dokumentace k územnímu rozhodnutí. Na výstavbu těchto úseků žádáme spolu s městem o dotace z evropských fondů,“ podotkl ředitel DPML Jiří Veselka.

Otazník ještě donedávna visel nad situací kolem pozemků na území bývalé Textilany, kudy nová tramvajová trať povede. Pozemky totiž patří holandskému investorovi, který na nich chce postavit bytové městečko.

Podle náměstka primátora pro rozvoj a územní plánování Ivo Palouše však město uzavře s investorem dohodu o převodu části pozemku při svahu pod sídlištěm Broumovská, a to formou daru. „Ty pozemky samozřejmě nutně potřebujeme. Nebude problém se s investorem dohodnout,“ poznamenal Ivo Palouš s tím, že k převodu části pozemku by mělo dojít už začátkem příštího roku.

Technicky vzato už výstavba tramvajové trati do Rochlice začala letos v létě, kdy došlo k přestavbě terminálu MHD ve Fügnerově ulici. O té se mluví jako o nulté etapě tramvaje do Rochlice.

Výstavba nové tramvajové trati je podle Jiřího Veselky nutná hned ze dvou důvodů. „Hlavním důvodem je samozřejmě lepší dopravní obslužnost rochlického sídliště, které už autobusová doprava téměř nestačí obsluhovat. Dalším důvodem je potom odlehčení centru města, k jehož ucpávání samozřejmě přispívají také autobusy,“ uvedl ředitel DPML.

Původně existovaly dvě varianty vedení tramvajové trati do Rochlice. „Z té přes třídu Dr. Milady Horákové ale už dříve sešlo, protože by příliš komplikovala dopravu,“ připomněl před časem mluvčí libereckého magistrátu Martin Korych.