Varianty jejího vedení, o kterých se dosud mluvilo, jsou dvě. Jedna počítala s tím, že by se trať na křižovatce U Lomu oddělila od stávající trati do Jablonce, kolem sídliště Broumovská dojela k rochlickému Albertu a následně skončila u základní školy v ulici Dobiášova.

Pro tuto variantu už byly zpracovány i vizualizace, na křižovatce U Lomu už je dokonce na sto metrech připravený prostor pro položení kolejí a natažení trolejí. Tramvaj by ale v této variantě minula hned několik obydlených oblastí. „Technicky by to bylo jednoduché řešení. Dopravní odborníci nás ale upozornili třeba na to, že by při takové frekvenci dopravy vznikaly problémy v centru města na vytížené ulici Lipová,“ řekl liberecký primátor Jaroslav Zámečník (Starostové).

Aktuálnější je proto nyní varianta druhá. Podle té by trať začínala na Rybníčku, vedla kolem krajského úřadu až na ulici Dr. Milady Horákové a dál vesměs kopírovala trasu dnešní autobusové linky 12 až do Zeleného Údolí. Na tu aktuálně dopravní podnik nechává zpracovávat dokumentaci k územnímu řízení. „Předpoklad jejího dokončení je letos v srpnu,“ uvedl technický ředitel podniku Ludvík Lavička.

I tato varianta ale skýtá řadu úskalí. Projektanti u ní například navrhují podjezd pod Košickou ulicí. „Nejsme si jisti, jestli to bude realizačně schůdné, máme obavy, že to bude drahé řešení,“ uvedl Zámečník.

Ten proto nastínil další možnou záložní variantu. V té by tramvaje jezdily Nitranskou ulicí podél Babylonu a dále skrz teplárnu do Melantrichovy ulice. „O tomto řešení se nyní bavíme, v připravovaném územním plánu sem rozšíříme koridor tramvajové trati, abychom v případě, pokud se projektované řešení ukáže nemožným, měli možnost vést trať tudy,“ předeslal Zámečník.

Po Nitranské ulici dnes ale stále vede i železniční vlečka, po které zajíždějí nákladní vlaky do vozovny dopravního podniku. V létě po ní dokonce jezdí i nostalgický vlak s cestujícími. „S vlastníkem se budeme bavit o tom, do jaké míry je možné vlečku zrušit,“ dodal Zámečník.

Třeba radní a předseda dopravního výboru Petr Židek (ODS) ale podle svých slov není rozhodnut, zda je tramvaj do Rochlice vůbec potřeba. „Bez debaty jde o nejekologičtější způsob dopravy, u trati na samostatném tělese je zaručená i včasnost. Jde ale o velmi nákladné řešení,“ upozornil.

První odhady na výstavbu trati hovoří o částce přesahující miliardu korun, bude potřeba vykoupit řadu pozemků a některé domy i zbourat. Výstavba by sice byla z větší části financovaná z dotace, nákladný by byl ale i samotný provoz. „V tuto chvíli nemohu říct, že jsem příznivcem varianty nestavět, ale ani stavět,“ řekl Židek.

Podle primátora ovšem trať smysl má, a to i jako první etapa pro budoucí prodloužení na sídliště Vesec a Doubí. Kdy by se ale mohlo začít stavět, zatím nikdo z vedení radnice konkrétněji říct neumí.