Až na pětadvacet minut by se v blízké budoucnosti měla zkrátit cesta tramvají mezi Libercem a Jabloncem. Celou meziměstskou trať totiž čeká rozsáhlá modernizace.

Na trase, po které se denně sveze jedenáct tisíc lidí, se objeví celá řada změn k lepšímu. „Až bude trať zrekonstruovaná a udělají se jinak výhybny, bude možné přejít ve špičkách na desetiminutový interval mezi jednotlivými spoji. V současné době jezdí ve špičce tramvaje v patnáctiminutových intervalech,“ řekl Deníku provozní ředitel Dopravního podniku města Liberce (DPML) Ludvík Lavička.

Metr široké koleje budou minulostí

Zásadní novinkou má být rozšíření kolejí. Raritou meziměstské trati je totiž rozchod v šíři jednoho metru, který už dávno není standardem. Zatímco po Liberci jezdí tramvaje v rozchodu 1435 milimetrů, do Jablonce mohou jet pouze tramvaje se zúženým podvozkem.

„Nová trať do Jablonce už bude široká, což samozřejmě otevře možnost využít lepší vozidla. Moderní vozy jde sice také upravit na metrový rozchod kolejí, ale je to neporovnatelně dražší,“ poznamenal Ludvík Lavička.

Podle ředitele DPML Jiřího Veselky je starý metrový rozchod jedním ze dvou hlavních důvodů, proč je nezbytné meziměstskou trať rekonstruovat. „Druhým důvodem je její značná opotřebovanost,“ podotkl Veselka.

Cesta by se měla o poznání zkrátit

Kromě zkrácení intervalu na deset minut by se cestující po modernizaci trati měli dočkat také rychlejší cesty. Ta dnes trvá v průměru 30 minut, po rekonstrukci by se jízdní doba měla zkrátit na 25 minut. „A nepůjde jen o čas, cestující samozřejmě budou mít větší komfort, protože jízda bude pohodlnější,“ konstatoval Ludvík Lavička.

Osloveným cestujícím vadila především dlouhá jízdní doba, její zkrácení by proto uvítali. „Lepší by byly i kratší intervaly, jinak si moc není na co stěžovat,“ řekla Deníku Tereza Veselá z Jablonce.

Celý projekt je zatím ve fázi studií a jak řekl Deníku ředitel DPML Jiří Veselka, prioritnější je v současné době výstavba nové tramvajové trati do liberecké čtvrti Rochlice, která má být hotová do roku 2014. Teoreticky by ale mohly práce na obou tratích probíhat paralelně, protože tramvaj do Rochlice povede z velké části po stejné trase jako spoje do Jablonce.

Spoustu věcí je ještě potřeba dořešit

Celkové náklady potřebné na modernizaci trati mezi Libercem a Jabloncem se zatím podle Jiřího Veselky vyčíslit nedají. Řada věcí je stále nedořešená, jako například kde bude v Jablonci nová konečná zastávka. Naproti tomu je hotový geologický průzkum a jsou vytipované dvě nejproblematičtější části trati. „Jde o souběžnou část se silnicí I/14 ve Vratislavicích a pak úsek od Zeleného údolí po zastávku Brandl,“ sdělil Ludvík Lavička.

První přijdou na řadu Vratislavice

Celá trať se bude rekonstruovat po etapách a právě úsek ve Vratislavicích by se měl modernizovat jako první. DPML v současné době připravuje podklady pro stavební povolení. „Náklady na tuto etapu se vyšplhají na pětatřicet až čtyřicet milionů korun,“ podotkl Jiří Veselka.

Technicky vzato začaly práce na rekonstrukci trati do Jablonce už v roce 2008, kdy došlo k přestavbě terminálu ve Fügnerově ulici v Liberci. V minulém roce pak DPML nechal zmodernizovat a zdvoukolejnit úsek Mlýnská – Klicperova. Tyto práce se uskutečnily jako nultá a první etapa výstavby tramvajové trati do Rochlice.