Jsme připraveni, říká o projektu tramvaje z centra Liberce do Rochlice ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar. Má tím na mysli, že projekt vést tramvaj z ulice Na Rybníčku přes třídu Milady Horákové na sídliště v Rochlici neusnul. I když je to už více než deset let, co se o něm mluvilo, ve vizích dopravního podniku stále žije. „Hodně jsme se tomu projektu věnovali, proto jsme ho také přihlásili do zásobníku projektů, které by mohly být financovány z programu Integrovaného plánu rozvoje území Liberce a Jablonce (IPRÚ)," vysvětluje Wejnar.

Podle něj je jasné, že tolik peněz se z evropských dotací asi nenajde, ale štěstí prý přeje připraveným. „Dohodli jsme se, že město i dopravní podnik musí mít do budoucna připravené kvalitní projekty, abychom evropských dotací využili co nejlépe, proto začne příprava i na výstavbu nové tratě na rochlické sídliště. Předpokládáme totiž, že po inventuře čerpání finančních prostředků z dotačního programu v roce 2018 se bude opakovat situace jako z minulosti, tedy že peníze na dopravní projekty nebudou všechny vyčerpány a kdo bude připraven, může získat další stovky evropských milionů," vysvětluje strategii náměstek primátora Jan Korytář.

O prodloužení tratě z centra Liberce do Rochlice byly popsány už mraky papírů. Poslední dobou se ale prosazovala spíše varianta vést trať přes sídliště Broumovská. Teď se ale odborníci shodli, že trasování přes třídu Milady Horákové je dopravně výhodnější. Přesto pro financování z evropských peněz předložil dopravní podnik obě varianty.

Tramvaj do Rochlice přitom není jedinou investicí, kterou chce dopravní podnik za peníze z EU uskutečnit. Dokončit se musí například modernizace tramvajové tratě do Jablonce. Zatím je hotový jen úsek do Vratislavic. „Nutná je rekonstrukce úseku v Proseči nad Nisou, mezi Novým Světem a Měnírnou a také kolem otočky v Jablonci," vyjmenovává Wejnar. Podle něj dojde po dokončení modernizace tratě do Jablonce i ke změně rozchodu ze současného jednoho metru na běžný rozchod 1435 milimetrů.

Zastaralé panely

V Liberci už je v plánu výměna kolejí a odstranění rozpadlých panelů ze Šaldova náměstí do Rumunské ulice a také na Masarykově třídě v prostoru mezi Lázněmi a Severočeským muzeem. „Křižovatka u Lázní je nejkritičtější úsek," říká Wejnar.

„Nejkritičtější je proto, že kromě tramvají tam jezdí i ostatní automobilová doprava a ty koleje už jsou hodně zničené. Panely, ve kterých jsou koleje umístěné, jsou přežité, zásadní problém je nedostatečné odvodnění pod nimi. Musí se použít nová technologie. Její výhodou bude, že se sníží i hlučnost projíždějících tramvají o několik decibelů," upřesňuje nutnost rekonstrukce Wejnar.

Dopravní podnik by chtěl pomocí evropských dotací také vylepšit svůj vozový park. „Zvažuje nákup dvaceti elektrobusů nebo levnějších, ale provozně o něco dražších autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), se kterými má dobré zkušenosti," uvedl Jan Král z tiskového odboru magistrátu. O výběru konkrétní varianty (elektro nebo CNG) se ale teprve rozhodne na základě podrobné ekonomické analýzy.

Celkově je na dopravní projekty v rámci Integrovaného plánu rozvoje Liberce a Jablonce k dispozici zhruba 870 milionů korun. Jaké projekty nakonec dostanou zelenou ale není v tuto chvíli jasné. Na odboru rozvoje liberecké radnice se teprve shromažďují a projednávají nejrůznější návrhy a požadavky.

Mezi nimi je i projekt na novou podobu autobusového nádraží v Liberci, které zatím nemá odbavovací halu. Tu nahrazují už roky stavební buňky. V plánu je i velké parkoviště u krajské nemocnice, stejně jako páteřní cyklostezka z Liberce do Jablonce.