V posledních týdnech se v médiích o tramvajové trati z Liberce do Jablonce mluví především v souvislosti se sporem o to, kdo má platit kolik peněz za její provoz. Už za pár týdnů se ale netradiční spojnice dvou okresních měst začne objevovat i na stránkách kulturních rubrik.
Národní divadlo v Praze totiž chystá na duben premiéru nové opery Tramvestie, podle libreta libereckého pedagoga, básníka a překladatele Pavla Novotného. Její děj se odehrává právě za jízdy známou tramvajovou linkou číslo 11.
Projekt Tramvestie je mnohým Liberečanům znám už delší dobu, vzniká totiž už od roku 2006. Pavel Novotný podnikl zhruba čtyřicet jízd, během kterých nahrával cestující, především své známé. Ti mu popisovali své pocity, komentovali jízdu a vyprávěli zážitky spojené s okolím tratě.
„Nahrávky byly jen výchozí materiál, na základě nich jsem pak vytvářel literární texty,“ popisuje Novotný. Textů nakonec vzniklo přibližně třicet, postupně se dočkaly i překladu do cizích jazyků.
Po domluvě s dopravním podnikem texty dokonce zvenku i zevnitř ozdobily i jeden z tramvajových vozů, který na „jedenáctku“ poprvé vyjel v roce 2011 a cestující na lince vozí dodneška. „Kromě toho ale měla Tramvestie i další podoby, například sloup v knihovně, knihu nebo radiofonickou kompozici pro Český rozhlas. Vzniklo tak vlastně multimediální dílo,“ vysvětluje autor.
Nyní se k formám přidává i ztvárnění ve formě opery. „Oslovil mne skladatel Petr Wajsar s tím, že ho Tramvestie zaujala a že ho fascinuje i ta jízda jako taková. Začal k tomu dělat hudební skici a já napsal libreto, které ale nemá přímou souvislost s původním básnickým textem, je to vlastně text nový,“ říká Novotný.
Ztvárnění jízdy tramvají ve formě opery se může leckomu zdát poměrně neobvyklé. Představit si to ze začátku neuměl ani sám Novotný. Představení ale uvede Nová scéna pražského Národního divadla. „Tato scéna je otevřena všem možným experimentům. Opera se nemusí držet tradičních struktur, může experimentovat s jazykem, s novou hudbou, zvuky a vizualitou,“ vyjmenovává autor.
V opeře byl počet hlavních postav – cestujících zredukován na čtyři. „Každá z nich má jiný charakter, je tam cholerik, neurotik, optimista či snílek. Krajina, kterou projíždějí, je utkaná z jejich slov. Jízdu popisují na střídačku, jejich slovní zásoba se začne postupně prolínat, až se v lese nad Prosečí všechny charaktery promísí. Po výjezdu z lesa se pak všichni vrátí do své původní role,“ vypráví Novotný.
Slavnostní premiéra se v Praze uskuteční 17. dubna. „V doprovodu Orchestru Státní opery se pod taktovkou dirigenta Richarda Heina v hlavních rolích představí sólisté Lenka Šmídová, Jana Horáková Levicová, Dušan Růžička a Jiří Sulženko,“ uvedla Simona Andělová z agentury 2media.cz. V programu divadla jsou zatím uvedeny čtyři další reprízy.
Jestli se po operním zpracování Tramvestie objeví ještě v nějaké další podobě, Novotný zatím předjímat nechce. „Ta věc si žije vlastním životem, vůbec nevím, kam se bude ubírat dál. Možné je, že se k tomu vrátím třeba za dvacet let, až krajina kolem trati bude vypadat trochu jinak. Nebo se toho chopí nějaký můj nástupce,“ směje se Novotný, který je kromě Tramvestie autorem řady dalších básní, zvukových kompilací, překladů nebo performancí.
Opera Tramvestie. Čtyři hlasy: čtyři životy: jedna jízda. Zachycení tramvajové trasy mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.
Autor hudby: Petr Wajsar
Autor libreta: Pavel Novotný
Režie: Marek Bureš