Mezi pravidelné zákazníky patřil i Miloslav Cihlář z Liberce. „Člověk si šel hlavně po ránu do trafiky pro ty svoje noviny a občas časopisy. Za starých časů bylo málo výtisků časopisů, takže trafikanti měli založeny pro zájemce desky, do nichž dávali ty jejich časopisy. Vybavuji si páteční Mladou frontu a Lidovou demokracii, ABC, Kino,“ svěřil se Deníku.

Dodnes si vzpomíná na takzvané podpultové cigarety značky Sparta. „Ty ale člověk kupoval s dobrovolnou přirážkou nebo si koupil zbytečně noviny, aby se neřeklo,“ dodal se smíchem.

Některé trafiky zůstaly opuštěné, jiné zmizely z povrchu zemského. Stojí za tím vývoj trhu, změna chování zákazníků a moderní technologie. „Vše začalo přesunem ze starých stánků do prodejen s přístupem z ulice a další etapou byl přesun prodejen do obchodních center. Prodejna tabákových výrobků a tiskovin má v dnešní době smysl pouze tam, kde je větší koncentrace lidí,“ osvětlil situaci marketingový manažer skupiny DT-holding David Zeman. Právě pod tuto skupinu spadá česká síť prodejen tabákových výrobků, tiskovin a loterijních služeb provozovaná na základě franšízingu Traficon.

Podle Zemana však nelze paušalizovat, že pouze obchodní centra jsou pro trafiky výhrou. Sice je zajištěný velký počet potenciálních zákazníků, ale zase chybí ta část lidí, kteří nakupují impulsivně například po cestě do práce. „Obecně záleží na strategii té či oné společnosti, která prodejny s tabákovými výrobky a tiskovinami provozuje,“ podotkl.

Svou roli hraje i to, že cestující hromadnou městskou dopravou mají mnohem více možností, jak si pořídit jízdenku. Kromě nákupu u řidiče jsou na frekventovaných zastávkách prodejní automaty. „V některých autobusech a tramvajích mohou za jízdenky cestující zaplatit i platební kartou. Dále si je mohou zakoupit prostřednictvím SMS zprávy, mobilní aplikace DPMLJ nebo Idolka,“ informovala mluvčí Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec nad Nisou Martina Poršová.

Trafiky je možné hlásit

Hlášení opuštěných trafik je možné přes webovou aplikaci města hlaseni.liberec.cz nebo mobilní aplikaci Marushka Photo. „Pokud stánek stojí na pozemku města, zjišťujeme vlastníka stánku, kterého vyzveme k odstranění stavby. Pokud vlastníka nemáme nebo se ke stánku nehlásí, dáme podnět stavebnímu úřadu v Liberci k prošetření stavby na cizím pozemku. Následně proběhne odstranění stánku,“ sdělila mluvčí liberecké radnice Jana Kodymová.

Takto zmizely například opuštěné trafiky na Dobiášově ulici či v Sametové ulici. „Stojí-li stánek na soukromém pozemku, nemůže magistrát nařídit odstranění,“ upřesnila Kodymová.

Město pod Ještědem je základnou značky Traficon, která zde provozuje čtyři prodejny. Jedna z nich na třídě 1. máje aktuálně prochází rekonstrukcí. Otevřena byla v roce 1996 a po sedmadvaceti letech dostane moderní vzhled. „Jedná se o naši prodejnu číslo jedna, proto chceme, aby tato prodejna byla první svého druhu v našem novém konceptu prodejen - stánků. Bude se jednat o stánek v moderním designovém pojetí, ve kterém se budou střídat moderní a designové materiály, jako jsou dřevo, kov a sklo,“ přiblížil Zeman. Otevření se uskuteční v úterý 28. března.

Klasickým trafikám s malým prodejním okénkem, které dominovaly před 20 až 30 lety, tak odzvonilo. „Zákazník potřebuje do prodejny vstoupit, rozhlédnout se a v klidu, ale zároveň i rychle si vybrat požadovaný sortiment. Dnešní prodejna tak musí vypadat hlavně čistě, moderně a přehledně,“ uzavřel Zeman.