Společnost má kromě zbrusu nové sjezdovky o délce 1,6 kilometru v plánu i rozšíření stávajících tras Liberecká a Slalomák.

Svůj záměr chtěla firma uskutečnit ještě v letošním roce, to už se ale nestihne. Dokumentaci potřebnou k procesu EIA, tedy vyhodnocení vlivu záměru na životní prostředí, totiž krajský úřad v květnu vrátil k přepracování. „Druhou verzi budeme odevzdávat nejspíše v příštím týdnu. Jsem přesvědčen, že jsme se vypořádali se všemi připomínkami,“ uvedl ředitel skiareálu Jakub Hanuš. Krajský úřad požadoval vypořádání zhruba třiceti různých bodů.

TMR v nové verzi například upřesnilo zdroje vody pro zasněžování. „Vypořádali jsme se také s argumentací, která se týká dopadu sjezdovky na krajinný ráz. Podrobněji jsme argumentovali, že sjezdovka sice bude osvětlená, nicméně její dopad bude i díky LED technologiím daleko menší oproti stávající technice na sjezdovce F10,“ dodal Hanuš.

Kritika se na TMR snesla také kvůli plánu na odlesnění téměř sedmi hektarů lesa. Společnost původně plánovala jako kompenzaci zalesnit území na ploše 1,5 hektaru. I to se ale změní. „Máme vytipované prostory tak, abychom ten poměr odlesněné a zalesněné plochy vyrovnali,“ upozornil Hanuš.

Nad rámec toho firma TMR nabídla liberecké radnici, že pomůže se zalesněním dalších 20 hektarů na území města. „Jsme přesvědčeni, že druhá verze dokumentace bude natolik přesvědčivá, že projde tak, abychom zjara příští roku mohli začít budovat,“ uzavřel Hanuš.

TMR zároveň ohlásila spuštění nové kampaně Ještědéle. Impulzem k ní se stala červencová akce organizace Extinction Rebellion (Rebelie proti vyhynutí), která na ještědském svahu rozprostřela obří logo ve tvaru přesýpacích hodin, aby upozornila na hrozby plynoucí z klimatických změn. „I když tu byli neoprávněně, dohodli jsme se, že je tady necháme, protože nám jejich počin přišel zajímavý,“ popsala marketingová manažerka areálu Renata Balašová.

LYŽE VE SKŘÍŇCE

Společnost na základě jednání s „rebely“ představila soubor opatření, které mají vést k šetrnějšímu chování k životnímu prostředí. Opustí proto třeba plán na přístavbu dalšího patra centrálního parkoviště, lyžaře bude naopak více motivovat k využívání tramvaje, která na úpatí Ještědu zajíždí. Plánuje kvůli tomu spustit systém skříněk zvaných skidepoty. „Lidé se tak doma jen obléknou a nastoupí na tramvaj, která je doveze až k skidepotu,“ popsala Balašová. Tam budou moci mít lyžaři během sezony uloženo své vybavení.

Společnost také plánuje mimo jiné omezit jízdy autem u svých zaměstnanců, lépe monitorovat energie nebo nesekat trávu v době sucha. „Prověřujeme i možnost umístit solární panely na střechu naší správní budovy,“ řekla Balašová. „Téma jsme probírali i v rámci holdingu a tento projekt by se měl týkat všech středisek, které TMR spravuje,“ doplnila.