Z Liberce pojedou Rallye Dakar hned dva muži: na motocyklu David Pabiška a v Tatře Jaroslav Lamač. Jako navigátor. „Na Dakaru byla tato role vždycky důležitá,“ vysvětlil Jaroslav Lamač. „Dnes se může používat gps navigace, ale s funkcemi omezenými jen na rychloměr a kompas.“

Základem pro navigaci je tak jízdní notebook, ze kterého navigátor určuje ujeté vzdálenosti, vyčte schematické nákresy situací a upozornění na nebezpečí. „Klasické mapy nemáme, ty by nám k ničemu nebyly, po silnicích nejezdíme. A trasu ze zakreslení v mapě neznáme,“ odhalil záludnosti závodu J. Lamač.

Pestřejší než Afrika

Závod, který má 5 000 měřených km, odstartuje 1. ledna v Buenos Aires, kde také po šestnácti dnech skončí. Na závodníky čeká v Argentině a Chile velmi pestrá trať, kterou J. Lamač „ochutnal“ už vloni. „Prostředí je oproti Africe příjemnější v tom, že tu panuje přímo národní nadšení ze závodu, diváci jsou kolem cest a jsou příjemní a nekradou. Profil trati je také podstatně pestřejší, v krátké době uvidíme Atlantik i Pacifik, opět budeme přejíždět Andy ve výšce 4 800 metrů. Obávaná část je poušť Atacama v Chile. Budeme na ní asi od 5. ledna a strávíme tam většinu času,“ svěřil se Lamač.

Jízdu kamionu J. Lamače budeme sledovat na internetových stránkách Deníku i v tištěném vydání.