Liberecký kraj má v současnosti na starosti 660 mostů o celkové délce přesahující šest kilometrů. Z toho je 171 mostů na území libereckého okresu. „Padesát sedm z nich je ve velmi špatném či chatrném stavebním stavu, a je tedy u nich nutná oprava,“ uvedl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter.

Ve velmi špatném stavu je v kraji přes 38 procent všech mostů. Oproti roku 2005 došlo k dvouprocentnímu poklesu. Statistika však nezachycuje mosty, na kterých se špatný technický stav teprve začíná projevovat.

„Pokud se na těchto mostech neprovede důkladná údržba nebo oprava, zvláště vozovky a izolace, bude proces chátrání pokračovat tak, že v několika letech bude nutné do rekonstrukcí vložit několikanásobně větší finanční prostředky, než by bylo nutné vložit do údržby,“ vysvětlil mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer s tím, že se jedná především o mosty větší a vybudované v posledních 30-ti letech.

Na opravy mostů se v letošním roce snaží Liberecký kraj, prostřednictví Krajské správy silnic získat peníze z regionálního operačního programu a z programů Evropské unie. Žádat chce především o finanční podporu na opravu mostů například v Raspenavě, Višňové, v Rudolfově nebo Chotyni.

V Liberci čeká na nutnou opravu most, který spojuje čtvrtě Pavlovice a Růžodol.

Jeden z nejvytíženějších mostů v Liberci, po němž denně projíždějí tisíce automobilů mířících do nedaleké nákupní zóny v Pavlovicích, komplikuje situaci především městské hromadné dopravě.

Uzavření mostu pro nákladní automobily a autobusy se totiž významně dotklo především provozu linky číslo 12 a spojů zajíždějících ke Globusu. Tyto přeplněné spoje tak musí objíždět téměř celé město po trase, která je vedena ulicemi Sokolská, Zhořelecká, a Generála Svobody.

Přitom most se dočká opravy nejdříve v příštím roce. Magistrát města zpracovává v současné době projektovou dokumentaci. Na zakázku v hodnotě několika desítek milionů korun bude muset navíc vyhlásit výběrové řízení.

„Oprava se protáhne na celou stavební sezónu. Počítáme s tím, že letos se to všechno nestihne,“ řekl již dříve vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.

Za špatný stav mostu na Letné můžou kromě stáří a opotřebení i nekvalitní stavební materiály, které se v minulých desetiletích při stavbách hojně používaly. Na nezbytné opravy silnic, mostů, opěrných zdí a přechodů město Liberec vyčlenilo letos ze svého rozpočtu 33,8 milionu korun.

V letech 2006 až 2007 Liberecký kraj opravil a zrekonstruoval 15 mostů na silnicích II. a III. třídy.

„Liberecký kraj je vlastníkem pouze těch mostů, které jsou na silnicích II. a III. třídy. Jedná se tedy pouze o silniční mosty a ne mosty a lávky pro pěší. Ty patří z velké většiny obci, ve které leží,“ sdělil Vladimír Richter.