„Stačí, když si některý z cestujících jde koupit kávu a ihned se na něj nalepí bezdomovci, kteří na hlavním nádraží hledají střechu nad hlavou a prosí o peníze,“ popsal často nepříjemné zážitky Jaroslav Jirman, ředitel Krajského centra osobní vlakové dopravy v Liberci.

Jak dále uvedl, Českým drahám chybí zákonné páky, které by přítomnosti bezdomovců v nádražních halách zabránily. Řešení by pro sociální případy viděl ve vybudování sítě pomoci. „Šance se tu otevírá různým dobrovolným organizacím,“ navrhl Jaroslav Jirman. „Co se týče těch nepřizpůsobivých osob, tam bych volil i represivní opatření. Chápu ale, že jsou bezdomovci těžko v zákoně definovatelní,“ dodal.

Liberecké nádraží má tu výhodu, že při odjezdu posledního vlaku, což je někdy po půlnoci, se nádraží uzavírá. V tu dobu ve spolupráci s městskou policií zaměstnanci drah bezdomovce vykáží. Ovšem ti se sem s odjezdem prvního vlaku, kolem čtvrté hodiny ranní, vracejí. „Navíc ani v době, kdy je nádraží uzavřeno, zde není klid. Bezdomovci často ve snaze dostat se dovnitř budovy vymlátí okna a napáchají tím značnou škodu,“ vysvětlil Jirman.

Jak dodal, ještě horší situace potom nastává v zimě. „Stalo se, že bezdomovci vlezli do obytné části budovy a způsobili požár. Zatopili si totiž nábytek, který se v obytných prostorách nacházel,“ uvedl příklad Jaroslav Jirman.

Čekárny z nádraží zmizí, snad tam ubude i bezdomovců

Praha/ Nádražní čekárna. Toto sousloví vyvolává v mnoha lidech odpor. Lidé si obvykle vybaví špinavou místnost plnou bezdomovců a špíny.
S tím ale nesouhlasí majitel čekáren, České dráhy (ČD). „Bezdomovci a podobná individua se obvykle objevují v odbavovacích halách a ne přímo v čekárnách. Ostatně současný trend jak u nás, tak obecně v Evropě, je nahrazovat čekárny buď místy na čekání v halách stanic, v přístřešcích na nástupištích, nebo čekáním bistru nebo v restauraci,“ řekl Deníku Petr Šťáhlavský z tiskového odboru ČD.

Počet čekáren obecně klesá a do budoucnosti lze očekávat, že z našich nádraží klasická čekárna postupně zcela zmizí. Náhradou mají být čekárenské zóny. Špinavé a nebezpečné okolí nádražních budov je problémem i v jiných státech, ale na Západě už několik let soustavně za pomoci policie a vyhlášek proti bezdomovcům bojují. „Naší snahou samozřejmě je dostat problémové lidi z nádraží,“ uvedl Petr Šťáhlavský. S vykazováním těchto osob ze stanic pomáhá policie, lidé se na nástupištích stále bojí. O sebe i o své osobní věci. Tam, kde to jen trochu lze, se ČD snaží uzavírat prostory alespoň na noc. „Zahájili jsme také některé projekty modernizací stanic, jež mají eliminovat místa, která by byla zajímavá pro bezdomovce. Například odstranění lavic, na kterých lze spát, odstranění nejrůznějších architektonických prvků umožňujících posedávání, polehávání, spaní a podobně,“ doplnil Petr Šťáhlavský z tiskového odboru ČD. (ška)