V současné době už jen náhodou motoristé narazí v centru Liberce na místo pro zaparkování svého vozu, aniž by nemuseli zaplatit parkovné. K poslednímu rozšíření placených parkovacích míst došlo v Liberci v říjnu loňského roku. Zároveň s rozšířením zpoplatněných míst město rovněž zdražilo hodinové stání na parkovacích plochách v samotném centru města.

„Radnice tím reaguje na nárůst automobilové dopravy a úbytek parkovacích ploch zaviněný výstavbou,“ vysvětlil již dříve pro Deník důvod zdražování parkovného a rozšíření placených míst tiskový mluvčí libereckého magistrátu Martin Korych.

Pokud se rozhodnete vyjet do centra města autem, pak si připravte drobné na parkovací automaty. Cena za stání se liší dle konkrétní lokality. Za hodinu můžete zaplatit od pěti do třiceti korun za první hodinu stání. Pokud budete v centru města stát déle, pak každá další hodina vás přijde na čtyřicet korun. V říjnu loňského roku přibyly parkovací automaty v okolí textilní průmyslovky, v ulicích Sadová, Tyršova a Humpolecká.

Dražší parkovné se od loňského roku vybírá v Barvířské ulici, Na Perštýně, třídě 1. Máje, v ulici Matoušově, ale také třeba na Tržním náměstí a ve Frýdlantské ulici.

Naopak levnější je parkovné ve dvou ulicích - Orlí a Komenského. „Reagovali jsme na vytíženost ploch. Řidiči je využívali pro jiný druh stání, než pro který jsou svou polohou určené,“ uvedl Martin Korych.

Kontrolu nad dodržováním parkovacího systému zajišťuje Městská policie Liberec. Ta ve spolupráci se soukromou firmou nasazuje neplatícím řidičům botičky. Soukromá společnost Activ si za botičku účtuje takzvaný manipulační poplatek, a to se nelíbí mnoha Liberečanům. Ti již dokonce v minulosti proti spolupráci městské policie a společnosti Activ sepsali petici.

Botiček se však Liberečané hned tak nezbaví. „Dokud se nezmění znění zákonné předlohy, pak nemáme jinou možnost, jak neukázněné řidiče usměrňovat,“ vysvětlil náměstek libereckého primátora Milan Šír.

Blýská se však na lepší časy v podobě technických vymožeností, které usnadní placení parkovného. „Ve velmi krátké době by měl začít fungovat systém placení parkovného bez použití drobných mincí, například pomocí městské karty. Potom by již nedocházelo k situaci, kdy sice řidiči ví, že přesáhnou zaplacenou dobu parkování, ale nemohou zrovna odejít například z úřadu potřebný obnos doplatit,“ vysvětlil Milan Šír.

Řidič by pak jednoduše pomocí městské karty a další technologie na bázi GSM a mobilního telefonu parkovné uhradil.

Osobních aut přibývá, zaparkovat je stále těžší

Praha/ Za poslední čtyři roky vzrostl počet osobních aut v českých rodinách o půl milionu. Zároveň se mírně snížil počet osob připadajících na jeden automobil. Vyplývá z toho nejen špatný stav ovzduší především ve velkých městech, ale i dopravní zácpy. A v neposlední řadě také problémy s parkováním. Trendem posledních let je proto vyhánět dopravu z center měst. Účinným prostředkem k tomu je například zdražování parkovného. Obecně platí pravidlo „čím blíže středu města, tím vyšší poplatek“. Do některých ulic se navíc autem vůbec nesmí, samozřejmě s výjimkami zásobování nebo lékařské pomoci a podobně. Parkovací místa ale musejí zůstávat u staveb určených k bydlení nebo k rekreaci a nesmějí od nich být vzdáleny více než 300 metrů docházkové vzdálenosti.

Naopak garáže nebo parkovací místa pro nákladní vozidla a autobusy by se podle vyhlášky měly umisťovat mimo oblasti bydlení, rekreace nebo občanské vybavenosti, tedy rovněž mimo centra měst. Na žádném parkovišti by neměl chybět vyhláškou určený počet stání pro automobily zdravotně postižených osob. Zastaví-li řidič na tomto místě neoprávněně, hrozí mu pokuta od pěti až do deseti tisíc. Za jiné špatné parkování se pokuta může vyšplhat až na dva tisíce korun, a kromě toho hrozí i odtažení vozidla.