Pokud se vydáte na pobočku hlavní liberecké pošty přesně ve 13 hodin, pak počítejte s tím, že ve frontě budete stát přibližně deset minut. V případě odesílání doporučeného dopisu čekali redaktoři deset minut díky frontě lidí, která se před nimi utvořila. Při odesílání peněz pomocí složenky pak důvodem čekání byla výplata důchodu, pro který si na přepážku přišla liberecká seniorka.

Kromě testu ještě redaktoři Deníku vyzpovídali Liberečany, kteří běžně služeb České pošty využívají. „Na hlavní poštu chodím nerada, raději si vybírám menší liberecké pobočky. Na hlavní strávím vždycky spoustu času. Jak jsem si všimla, chodí tam dost lidí posílat větší počet zásilek, asi z nějakých firem,“ řekla Andrea Konečná.

Podle ní také vyvolávací systém, který hlavní pošta v Liberci využívá, nepatrně zvyšuje čekací dobu. „Při porovnání s těmi menšími, kde toto zařízení nemají, jsou podle mého názoru čekací doby opravdu delší,“ dodala Andrea Konečná.

Opačného názoru je Petra Jankovská z Liberce, která hlavní pobočku liberecké pošty navštěvuje pravidelně. „Myslím si, že nebýt vyvolávacího zařízení, tak by na přepážkách byl v tom návalu lidí pěkný zmatek a dohady, tak jako tomu bylo dříve. Zařízení teď jednoduše lidem určí, k jaké přepážce mají jít.

Odpadá tím různé přebíhání mezi fronatmi a hlavně se nestane, že by mě někdo předběhl,“ vysvětlila Petra Jankovská. Kromě toho dodala, že podle ní je výhodou oddělená přepážka pro hromadné podávání zásilek. „Především proto, že zákazníci s větším počtem dopisů díky tomu neblokují ostatní přepážky.“

Počet zpožděných zásilek loni výrazně vzrostl

Praha/ Přestože počet zásilek přepravených Českou poštou nebyl loni vyšší než v jiných letech, počet zpožděných zásilek vzrostl poměrně výrazně.
Zatímco v roce 2005 doručila pošta pozdě téměř čtyři procenta všech zásilek, minulý rok už to bylo skoro jedenáct procent. Podle výsledku testu Deníku, který ze čtyřiasedmdesáti velkých pošt v republice posílal do centrální redakce v Praze doporučené dopisy, se zpozdilo pět zásilek.

Podobně se loni zvýšil počet reklamací, z nichž drtivá většina se týkala právě pozdního dodání zásilky. Zatímco předminulý rok jich bylo přes pětačtyřicet tisíc, loni lidé podali těchto reklamací o třináct tisíc více. Kvalitu a rychlost doručování ve své zprávě nedávno výrazně kritizoval také Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ten České poště vytýkal, že neplní své právní povinnosti a dokonce poště hrozila od úřadu až dvoumilionová pokuta.

Podle České pošty jsou vzhledem k celkovému počtu zásilek však pochybení spíše ojedinělá. „Český telekomunikační úřad poskytuje řadu údajů, jistě ne úmyslně, které vytržené z kontextu nepodávají věrohodný obraz o České poště,“ říká tisková mluvčí České pošty Dita Václavíková. Přesto uznává, že výsledky České pošty nebyly loni ideální. „Zpožďování zásilek bylo naší největší bolestí v souvislosti se spuštěním nového sběrného přepravního uzlu v Brně, který se opravdu podepsal na celkovém čísle,“ připouští tisková mluvčí. Podle tiskové mluvčí České pošty Dity Václavíkové má tento problém již Česká pošta za sebou.