Švihadlo jsem v rukou třímala naposledy… No, už je to hodně dávno. Tipuji tak na základní škole. Přiznám se, že jsem na hodinu do libereckého fitness studia 2B Fit vyrazila spíše z recese. Nedokázala jsem si představit, že tohle lanko se dvěma držadly na konci namotivuje, zabaví a unaví partu dospělých jedinců.

ŠVIHADLA. Cvičení je vhodné pro kohokoliv, začínat se může pomaleji a intenzita se může postupně zvyšovat podle toho, jak na tom člověk fyzicky je.Je pravda, že jsem už na různých instruktážních videích zahlédla cviky se švihadlem. Známá americká lektorka Jillian Michaels na svých trénincích skok přes švihadlo zase simuluje bez samotné pomůcky. Ale cvičit s ním celou hodinu?

Výprask? Radši ne

Cvičitelka Eliška mi do rukou vrazí moderní švihadlo s příjemně tvarovanými rukojetěmi. Lanko už není textilní jako kdysi v dětství, je z plastu a uvnitř má drát či kuličková ložiska. Na zadek bych s ním dostat nechtěla, ale točí se mnohem rychleji. Schválně, jestli to využiju?!

Hodina začíná pozvolna. Pomalu skáčeme, abychom se rozehřáli a nastartovalo se nám spalování. V této fázi nikdo problém nemá.

Soutěž

Chcete také vyzkoušet trénink se švihadlem? S Deníkem můžete vyhrát vstup do libereckého fitness studia 2B Fit v Liberci.

Komu by mohlo skákání přes švihadlo dělat potíže?

Nápovědu najdete v článku, ale můžete si i tipnout.

Správné odpovědi posílejte na email Hana.Langrova@denik.cz. Nezapomeňte připsat celé jméno a telefon, abychom vás při případné výhře mohli kontaktovat.

Potom pomocí švihadla protahujeme celé tělo. A trénink může začít.

ŠVIHADLA. Cvičení je vhodné pro kohokoliv, začínat se může pomaleji a intenzita se může postupně zvyšovat podle toho, jak na tom člověk fyzicky je.Lektorka nám předvádí, jakými způsoby se dá přes švihadlo skákat: předkopávání, zakopávání, úskoky do strany, dopředu, dozadu… Tohle už jsem s kamarády na sídlišti nezkoušela. V zrcadle sleduji ostatní cvičící, abych se ujistila, že nejsem levá jediná. Většinou mám problém, že se mi skoky daří pouze na jednu nohu, u druhé buď pajdám jako postřelená, nebo se mi švihadlo ani nepodaří přeskočit.

Nakonec dojde i na legendární vajíčko. Musím se pochlubit, že se mi asi dvakrát podařilo. Lektorka ale stříhá vajíček několik za sebou bez mrknutí oka.

Zrychlovací fáze

Nezapomíná nás povzbuzovat: „Všechno je to o cviku. Za chvíli to zvládnete taky. Uvidíte. Hlavně skákejte na špičkách, je to šetrnější pro klouby!" Ostatní návštěvníci fitness centra se musí docela bavit, protože u každého z nás propuká co chvíli záchvat smíchu.

ŠVIHADLA. Cvičení je vhodné pro kohokoliv, začínat se může pomaleji a intenzita se může postupně zvyšovat podle toho, jak na tom člověk fyzicky je.Ten nás přejde u další fáze „obyčejného" skákání, kdy se stupňuje rychlost. Snažím se vydržet. Vyplatí se nenapálit to hned ze začátku a jen pozvolna přidávat. Odměnou nám je krátká pauza a tenhle proces se ještě opakuje.

Předposlední fáze je posilování na overballu s činkami i bez nich. Pak už nás čeká jen důkladné protažení a končíme.

Uteklo to, ani jsem nevěděla jak. Domů odcházím s výbornou náladou a příslibem, že skákání přes švihadlo ještě určitě vyzkouším - ať už sama doma, nebo někde ve fitnessu. Rozhodně jsem se bavila. Druhý den mě nejvíce bolela lýtka.

Šest otázek na lektorku Elišku Chmelařovou

ŠVIHADLA. Cvičení je vhodné pro kohokoliv, začínat se může pomaleji a intenzita se může postupně zvyšovat podle toho, jak na tom člověk fyzicky je.Skákání přes švihadlo šetří klouby více než běhání

Kdy se švihadlo proměnilo z dětské hráčky ve cvičební pomůcku?

Švihadlo jako cvičební pomůcka se používá už hodně dlouho. Při tréninku s ním cvičí hlavně boxeři a sportovci, kteří potřebují procvičit rychlý pohyb nohou, jako například lakrosoví hráči. Pro rozvoj fyzické kondice je jedno z nejlepších cvičení skákání přes švihadlo. Posílí nejen spodní část těla jako lýtka, stehna a hýždě, ale také vrchní část těla, hrudník, ramena a paže. Skvěle rozvíjí koordinaci těla.

Komu byste cvičení se švihadlem doporučila a proč?

Cvičení je vhodné pro kohokoliv, začínat se může pomaleji a intenzita se může postupně zvyšovat podle toho, jak na tom člověk fyzicky je. Cvičení doporučím, protože má spoustu výhod:

• získáte vytrvalost

• rychlé spalování kalorií

• pracuje celé tělo

• udržuje Vaše srdce ve výborné kondici

• výborné pro koordinaci vizuálního vnímání a pohybového aparátu

• dobré pro Váš lymfatický systém

• jednoduché cviky

• rychlé zpevnění svalů

Je naopak pro někoho nevhodné? Není nešetrné ke kolenům a kloubům obecně?

Nevhodné je možná jen pro sportovkyně s větším poprsím, ale i na to mám trik (smích) dvě pevné sportovní podprsenky na sobě a je to, může skákat s námi! Z toho vyplývá, že skákání přes švihadlo je vhodné pro všechny. Ke kolenům a kloubům je naopak šetrnější než běhání. Skáče se na špičkách a otřesy nejsou tak silné.

Jaké fáze má trénink se švihadlem. Skákání a posilování?

Na začátku se rozskáčeme, lehké protažení a rozhýbání a následuje 40 minut skákání s přestávkami. Vždy skáčeme jeden cvik 30 nebo 60 vteřin, následuje 15-30 vteřin přestávka podle složitosti cviku. Potom 10 minut posilujeme bez švihadla, většinou břišní a hýžďové svalstvo. Posledních 10 minut lekce patří pečlivému protažení.

Na jaké bázi se u této aktivity spaluji tuky, hubne, posiluje?

Tohle aerobní cvičení je úspěšný spalovač kalorií, spálíte až 700 kalorií za hodinu. Patnáct minut skákání je přirovnatelné k zhruba půlhodinovému rychlému běhu. Pracuje celé tělo a dochází k rychlému zpevnění svalů. Lekce je ještě doplněna desetiminutovým posilování, takže procvičíme opravdu všechno.

Jde spíše o zábavový sport, nebo jen zdání klame? Jak často ho doporučujete provozovat a jde kombinovat s jinými sporty?

Řekla bych, že je to hlavně zábava, člověk se vrací do svých dětských let a zavzpomíná. (Smích) Na lekcích se pobavíme a máme pořád úsměv na rtech. Je to velmi efektivní cvičení. Doporučila bych cvičení 2 až 4x týdně a proložit to například jógou nebo pilates, výsledek bude znát už po měsíci!