Problém je v tom, že správnou podobu značek zatím nikdo nezná, protože zákon ji nijak nespecifikuje. Většina měst a obcí tak v tuto chvíli vyčkává a rychlost neměří.

Jediným městem na Liberecku, které si pořídilo svůj vlastní radar, je Hrádek nad Nisou. „Předpokládám, že situace se značkami bude ještě během ledna vyřešená, myslím, že na tom přece jen není nic moc složitého,“ vyjádřil naději starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta.

Jak doplnil, na změnách v zákoně se mu nelíbí rozdíly, které se mezi státní a městkou policií vytváří. Každá z nich má v rámci měření jiné pravomoci. „Vytváří se tady dvě kategorie měření. To považuji za klasický český model, jak věci řešit,“ dodal kriticky Martin Půta.

Ve společnosti se také často objevuje názor, že díky značkám, které budou neukázněné řidiče na radary předem upozorňovat, ztratí měření smysl. Hrádecký starosta však tuto záležitost vnímá poněkud odlišně. „Myslím si, že obce a města mají radar hlavně kvůli tomu, aby tímto způsobem přinutili řidiče k opatrnější jízdě a nikoli kvůli příjmům do městské pokladny. A tak bude dobré, když značka bude sama o sobě sloužit jako prevence. Teoreticky ji na místo můžeme pouze umístit a pak tam už ani nemusíme měřit,“ uvedl Martin Půta.

Městská policie v Hrádku vybrala díky radaru měsíčně na pokutách kolem třiceti tisíc korun, kterém jí teď schází. Podle starosty ale není finanční motiv tím hlavním, proč se ve městě rozhodli radar pořídit. V současné době se zástupci města společně s policií snaží vytipovat místa a lokality, které jsou nebezpečné a kde je skutečně potřeba rychlost měřit.

Ten samý postup probíhá také ve Frýdlantu, kde sice nemají svůj vlastní radar, ale několikrát do roka si jej kvůli měření rychlosti půjčují. „Často se na nás obraceli lidé, kteří si stěžovali na bezohlednou a rychlou jízdu některých řidičů po městě. Vyhověli jsme jim a ručním radarem měříme každý den zhruba tři hodiny,“ uvedl již před časem vedoucí strážník Městské policie ve Frýdlantě František Kloz.

Teď však místním strážníkům také nezbývá nic jiného, než čekat. A s tím, že umístění značky bude takzvaným pirátům silnic spíše pomáhat, nesouhlasí ani frýdlantský starosta Dan Ramzer. „Osobně zastávám takový názor, že neukázněným řidičům žádná dopravní značka nepomůže,“ podotkl.

Obce na Liberecku, ale také všude jinde po republice, rozčílila v červnu minulého roku poslanecká sněmovna odhlasováním novely silničního zákona. Městským strážníkům totiž novela odebírala pravomoc měřit rychlost a vybírat pokuty. Proti zákonu se však zdvihla vlna protestů a kontroverzní změnu nakonec vláda neprosadila.

Původní pravomoci městských strážníků se však nakonec přece jen trochu změní. Měření radarem totiž budou moci nově vykonávat jen po souhlasu státní policie, která jim vytipuje vhodné lokality k měření.