Mladoboleslavská Škoda uvažuje o tom, že bude vyrábět opět také v sobotu. Firmy z Libereckého kraje, které jsou na ni napojené, se mohou radovat. Otázkou však zůstává, na jak dlouho.

„Pomohlo nám to, ale dobře víme, že efekt je to krátkodobý. Záleží také na tom, kdy se šrotovné zavede v Čechách a jaký bude mít vliv na zdejší trh. Ne všude se to totiž uchytí. Třeba ve Francii a v Rakousku to nebylo nic moc, naopak v Německu a na Slovensku byl ten efekt šrotovného mimořádný,“ řekl Deníku generální ředitel chrastavského závodu firmy Grupo Antolin, který část své výroby směřuje právě do škodovky, Petr Papánek.

„Pokud by platil pesimistický scénář a šrotovné se vůbec neuchytilo, tak škodovka i jiné automobilky mají zakázky tak zhruba do konce léta. Pak se může krize ještě více prohloubit,“ dodal. Grupo Antolin tak i přesto, že má více zakázek, nenabírá zatím nové pracovníky. „Je pravděpodobné, že bychom je za čas museli opět propustit,“ vysvětlil Petr Papánek.

Zavedení šrotovného si pochvalují firmy dodávající automobilovému průmyslu také na Českolipsku. „Šrotovné trhu pomohlo,“ potvrdil Josef Jindra, ředitel jednoho ze závodů dodávajících automobilovému průmyslu. Co se ale týká budoucnosti, konkrétně zavedení šrotovného v Česku, je již opatrněší. „Jsem pro, ale souhlasím s tím, co řekla odstupující vláda: zavedení šrotovného u nás v příštím roce pomůže daleko víc než letos. Nyní jsou kapacity naplněné výrobou pro západní Evropu,“ říká Josef Jindra.

Výhody zavedení šrotovného se odrážejí v prodejích hlavně malých a levných aut, například Fabií, Pola neboGolfů.

Zavedení takzvané prémie za sešrotování starého auta by mělo podle předsedy krajské Asociace samostatných odborů Milana Šubrta jednoznačně pozitivní vliv. „Především by to pomohlo při prodeji Fabie, což je malé a cenově dostupné auto, které by si lidé začali více kupovat,“ uvedl Šubrt.
Předsedové dvou nejsilnějších stran se přou o zavedení šrotovného v České republice.

Sociální demokraté předložili parlamentu návrh zákona a chtějí, aby toto opatření vstoupilo v platnost co nejdříve. ODS by chtěla termín přinejmenším oddálit. Zeptali jsme se poslance Juraje Ranince (ODS) na jeho názor. „Obecně si myslím, že je to nepřirozený zásah do trhu, proto jej nepodporuji. Ve svém důsledku může automobilový průmysl v Česku poškodit,“ vysvětlil svůj postoj poslanec.

Domnívá se, že české šrotovné by mělo přijít na řadu až ve chvíli, kdy odezní tato vlna v jiných zemích. „Jestliže recese bude končit, šrotovné pomůže. Ale pokud by krize měla trvat několik let, mělo by opatření negativní efekt, protože by se kupní síla obyvatel v krátké době vyčerpala. A následně by výroba v automobilkách výrazně klesla,“ míní Juraj Raninec.

(eva, av)